فرصت های خلاقانه فرهنگی از روستاها منشأ می گیرد

مهران گرمه ای، رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی تعداد هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان حاضر در پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی را حدود 132  شرکت عنوان کرد. به گفته او، این شرکت ها و هسته های فناور در حوزه های مختلفی چون آی تی، الکترونیک و IOT (اینترنت اشیاء) و صنایع خلاق و فرهنگی است که به طور ویژه به آن پرداخته می شود.

او ادامه می دهد: ما استانی هستیم که جزء برترین استان های کشور از نظر نسبت جمعیت روستایی در آمار قرار داریم. طبیعتا داشته های فرهنگی در روستاها پررنگ تر از شهرهاست و از این رو، یک مرکز نوآوری به نام «روستای خلاق» داریم که در مرکز استان هم مستقر نیست و در خارج از مرکز استان قرار دارد و بیشترین تمرکز آن روی فرهنگ ها و فرصت های خلاقانه ای است که از روستاها منشأ می گیرد.

گرمه ای در گفت و گو با سیناپرس درباره وضعیت اقتصادی شرکت های فعال در این حوزه اشاره می کند اقتصادی که در این حوزه در حال شکل گیری است، اقتصاد چشمگیری است. شما در نظر بگیرید مادربزرگ ها در دوره ها و عصرها داشته هایی ایجاد می کردند و صنایع دستی داشتند به عنوان مثال گلدوزی هایی داشتند که نام های محلی هم دارند.

او ادامه می دهد: تا سال های پیش تغییرات صنعتی ایجاد شده باعث شده بود که این داشته های فرهنگی به فراموشی سپرده شوند. این داشته ها در روزگار گذشته برای فروش تولید نمی شدند و مادرها برای دخترانشان محصولی را تولید می کردند حتی از منطقه خارج هم نمی شد و کاربرد سوغاتی هم پیدا نمی کرد و همه چیز در خانواده باقی می ماند.

رئیس این پارک می گوید: یک نمونه تأثیرگذار که در حال حاضر در حال تکثیر است، این بوده که این داشته ها را از بغچه مادربزرگ ها خارج کرده و در فضای مجازی تبلیغ کرده اند. اتفاقی که در این میان افتاده، این است که دو سه شرکت در این حوزه شکل گرفته اند و آن چیزی که در حال فراموش شدن بود، حالا تبدیل به یک فعالیت اقتصادی شده است.

او تأکید می کند که اگر این فعالیت اقتصادی را بخواهیم از منظر پارک نگاه کنیم، شرکتی است که یک سود اقتصادی متوسطی هم دارد اما عملا این تنها نوک یک کوه یخ است. اگر شرکتی از این حوزه اقتصادی یک ریال می سازد، داخل روستا این مبلغ در قالب 10 ریال بازتاب پیدا می کند چرا که این محصولات معمولا از همان داشته های روستا ایجاد شده و در محل ورستا تولید می شوند و همه طرح و نقشه و رنگ و غیره هم از داشته های قدیمی فرهنگی ما حاصل می شود، به این معنا که چیزی را داریم و فقط آن را معرفی می کنیم.

گرمه ای درباره دیگر فعالیت های این پارک عنوان می کند: حوزه عروسک سازی، حوزه ای است که به آن خیلی فکر می کنیم و شرکت هایی هم به این حوزه ورود کرده اند اما هنوز از آن رضایت نداریم. این ها شاید حوزه های به ظاهر ساده ای باشند اما کار کردن در حوزه علوم انسانی نسبت به علوم مهندسی از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است که تلاش بیشتری می طلبد و سرمایه گذاری بلندمدت نیاز دارد.
به دنبال کارکترسازی در حوزه عروسک هستیم

او ادامه می دهد: ما هم تلاش کرده ایم که به صورت گام به گام جلو برویم و شرکت ها را تبدیل به یک اکوسیستم کنیم. به عنوان مثال، اتفاق ویژه ای که قرار است رخ دهد و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم، این است که کارکترسازی کنیم. کارکتر در حول و حوش خودش شعر، داستان، عروسک و انیمیشن دارد و به طورکلی می توان گفت که ایجاد یک کارکتر کار یک فر، شرکت یا یک مجموعه نیست بلکه یک همدلی و هماهنگی و یک برنامه بلندمدت می طلبد.

گرمه ای اشاره می کند؛ به دنبال آن هستیم تا شرکت های فعال در این حوزه را هدایت کنیم که بتوانند چنین کار جمعی را انجام دهند. یکی از کارهایی که در پارک به طور روتین انجام می دهیم، این است که سعی می کنیم افراد تأثیرگذار و شاخصی را برای ورود به این حوزه شناسایی و تشویق کنیم و روی آنها کار فکری انجام دهیم.
رئیس این پارک می گوید: اگر در استان خراسان شمالی جستجو کنید، حتی افرادی که در شهرها زندگی می کنند، با یک یا دو نسل به روستا برمی گردند. روش های تولید در گذشته وجود داشته و تنها چیزی که باید آن را تغییر دهیم، روش های عرضه و معرفی است. ما شرکتی در پارک داریم که در حوزه نان و شیرینی فعال است و محصولات این شرکت به طور کامل از داشته های قدیمی روستاها و بافت استان گرفته شده و به کل کشور عرضه می شود.

او اظهار می کند: با تغییر در شیوه عرضه و معرفی محصولات فرهنگی این شرکت ها، به خوبی اقتصاد به گردش در می آید و پیش می رود. در این حوزه، مانند شرکت های صنعتی بزرگ، پول های بزرگی ساخته نمی شود. به عنوان مثال، یک شرکت صنعتی دانش بنیان بزرگ می تواند چند میلیارد تومان فروش داشته باشد که حدود 50 درصد آن سود است اما 50 درصد اولیه در قالب مواد اولیه صرف می شود. اما در حوزه فرهنگی، سود ناشی از فروش این شرکت ها، معمولا در تمام سطح جامعه تزریق و تقسیم می شود که ویژگی مهم فعالیت در این حوزه به شمار می رود.

رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی در ادامه به سیناپرس می گوید: شرکت های فعال در پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی، در زمینه صنایع دستی و صنایع زینتی به ویژه صنایعی که با پارچه در ارتباط اند، موفق عمل می کنند. برخی شرکت ها هم در زمینه صنایع غذایی فعال هستند و به دلیل تمرکز روی روستا، کشاورزی و منابع طبیعی هم جزء حوزه های فعالیت شرکت ها محسوب می شوند به عنوان مثال، چند شرکت داریم که در حوزه مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی را انجام می دهند.

او اشاره می کند: حوزه آی تی هم به دو شکل پیش می رود، یکی به شکل کلاسیک و دیگری به شکل خدمت رسانی در این حوزه انجام می شود. به عنوان مثال، شرکتی فعال در حوزه آی تی داریم که برای شرکتی که در زمینه موسیقی کار می کند، خدمت رسانی می کند. در بقیه زمینه ها هم، حوزه آی تی، پشتیبان سایر حوزه هاست. علاوه بر این، برخی شرکت های پارک هم هستند که در سطح ملی مشغول کار هستند. به عنوان مثال، چند شرکت آی تی ما در زمینه آموزش مجازی فعالیت می کنند. یک شرکت در حوزه آزمون مجازی کار ویژه ای انجام می دهد.
برخی شرکت ها تبدیل به مرکز رشد شده اند

گرمه ای عنوان می کند: پارک یک جریان است و ما از حوزه کار و شکوفایی و خلاقیت یا حتی از دانشگاه ها و مدارس رکار را شروع می کنیم و سپس وارد رشد مقدماتی و نیز مرحله رشد می شود و بعد به مرحله پسارشد ورود می کند. حدود 30 درصد از شرکت ها شکوفا شده اند و اگر پارک نباشد، می توانند به طور مستقل کار خود را پیش ببرند و تمام آنها در مسیر تجاری سازی قرار دارند.

او در تشریح فعالیت این شرکت به سیناپرس می گوید: به عنوان مثال، یکی از فناوران برگزیده پارک خراسان شمالی، محصول بسیار استراتژیکی به نام «آلفا آلومینا» تولید می کند که محصول صنعتی بسیار خاص و هایتکی است که چند صد میلیارد تومان در سال سود خالص دارند. این شرکت بعد از سال ها فعالیت دیگر از قالب شرکت خارج شده و بیشتر می توان گفت تبدیل به یک مرکز رشد شده است به این معنا که یک فعالیت مشخص اقتصادی را به موفقیت رسانده اما چند شاخه دیگر را هم پیش می برد و افراد هم فکر را در سطح استان پیدا می کند و جذب شرکت می کند و مانند یک شتاب دهنده کارهای جدیدی انجام می دهد.

شرکت های دانشگاهی موفقیت بیشتری دارند

گرمه ای، رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی عنوان می کند که در این پارک، آمار دانشگاهیان فعال خیلی زیاد نیستند اما به تازگی روند رو به رشدی داشته است. معمولا دانشگاه های استان ما بست به دیگر دانشگاه های کشور جوان تر هستند و حتی دانشگاه مادر استان ما در سال 84 تأسیس شده است. پارک با جامعه سر و کار دارد و الزاما نمی توان گفت که شرکت های دانشگاهی موفقیت بیشتری دارند اما تمام ورودی های پارک فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و می توان گفت که در بعضی موارد شرکت های دانشگاهی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند چرا که در دانشگاه ها چارچوب ها و حمایت های مضاعفی در این حوزه انجام می شود.

برابری دانش بنیان ها و واحدهای فناور مطالبات اصلی از مجلس

او اشاره می کند: کلمه دانش بنیان تعریف خاص خودش را دارد و این شرکت ها معمولا در آستانه تجاری سازی و موفقیت قرار دارند. تسری دادن قانون در حوزه ها دانش بنیان و حوزه فناور پارک ها یکی از خواسته هایی است که از مجلس داریم. به طوری که هر جایی که به حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرده، کلمه واحدهای فناور مستقر در پارک ها هم به آن اضافه شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی ادامه می دهد : در حال حاضر، شرایط اقتصادی سختی در کشور حاکم است و طبیعی است که خانواده ها هم به به صرفه جویی رو می آورند. اما هیچ کشاورزی نمی تواند بگوید به دلیل گرانی گندم، این بذر را نمی کارد. در خصوص پارک های علم و فناوری حوزه دانش بنیان، ما باید اینگونه فکر کنیم و باید به عنوان مثال از 100 شرکت حمایت کنیم تا 5 شرکت به توفیق برسند. همچنین در پارک هایعلم و فناوری شرکت هایی را داریم که صرفه جویی های ارزی فوق العاده ای انجام داده اند.

گزارش:ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا