ماه آینده یک سیارک عظیم از کنار زمین عبور می کند

یک سیارک به عرض یک مایل که اندازه آن دو برابر بلندترین ساختمان جهان است در ماه مارس از کنار زمین عبور خواهد کرد. ناسا لقب "بالقوه خطرناک" را به این سیاره داده است.

این سیارک با نام "۲۳۱۹۳۷" یا "۲۰۰۱ FO۳۲" شناخته می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که با زمین برخورد کند زیرا ۱.۲ میلیون مایل از این سیاره فاصله خواهد داشت که پنج برابر دورتر از فاصله ماه تا زمین است.

با این حال ناسا هر سنگ فضایی را که در فاصله ۹۳ میلیون مایلی از زمین قرار گیرد را  جرم نزدیک به زمین می‌نامد. سیارک ۲۳۱۹۳۷ بزرگترین سنگ فضایی است که امسال به زمین نزدیک خواهد شد و در فاصله ۱.۷ کیلومتری اندازه آن بیش از دو برابر بلندترین ساختمان روی زمین یعنی برج خلیفه است. رصد این سیارک کمی پس از غروب خورشید در ۲۱ مارس در برخی مناطق از طریق تلسکوپ دیافراگم ۸ اینچی (eight inch aperture telescope) ممکن خواهد بود.

این سیارک اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها در نیومکزیکو که بخشی از برنامه تحقیق سیارک‌های نزدیک زمین لینکلن (LINEAR) هستند ، شناسایی شد.

پروژه MIT (که بودجه آن توسط نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا تأمین می‌شود)، این سنگ فضایی را در ۲۳ مارس ۲۰۰۱ شناسایی کرد و از آن زمان این سیارک تحت نظر است.

با استفاده از این مشاهدات، ستاره شناسان مدار آن را محاسبه کردند و دریافتند که چقدر به زمین نزدیک است و تعیین کردند که سرعت آن می‌تواند ۷۷ هزار مایل در ساعت باشد.

بنابر گزارش یک سایت اخبار فضایی، قطر ۲۰۰۱ FO۳۲ بر اساس روشنایی و نحوه بازتاب نور ، احتمالاً بین ۰.۷۶۷ تا ۱.۷۱۴ کیلومتر است که این موضوع باعث می‌شود از تقریبا ۹۷درصد سیارک‌ها بزرگتر باشد اما در مقایسه با سیارک های بزرگ، کوچک است.

اگر یک تلسکوپ با دیافراگم حداقل هشت اینچ داشته باشید ، ممکن است بتوانید هنگامیکه این سنگ فضایی در حال عبور ازکنار کره زمین است آن را مشاهده کنید.

بر اساس گفته سایت "EarthSky.org"، این سیارک در قسمت پایینی آسمان جنوبی خواهد بود بنابراین تشخیص و رصد آن از نیمکره شمالی ممکن است دشوار باشد.ناسا تمام سیارک‌های نزدیک زمین را به طور دقیق زیر نظر دارد تا بتواند احتمال نزدیک شدن هر کدام از آنها با زمین را تشخیص دهد.

طبق گفته ناسا ، در حال حاضر هیچ سیارکی وجود ندارد که حداقل تا قرن آینده برای زمین خطر جدی داشته باشد فقط یک سیارک وجود دارد که احتمال برخورد آن با زمین در سال ۲۱۸۵،  ۰.۲ درصد است.در همین حال آژانس‌های فضایی در سراسر جهان در حال بررسی راه حل‌های مهم برای انحراف مسیر حرکت این سیارک و جلوگیری از برخورد آن با زمین هستند. ناسا به فکر استفاده از جاذبه یک فضاپیمای در حال پرواز برای کشیدن سیارک به یک مسیر جدید است.