آموزش نوآوری در کنار دانش و مهارت در دانشگاه علمی کاربردی

و حتی دانش آموخته های دانشگاهی نیز نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا شوند و دانشگاه علمی کاربردی بخشی از فعالیت خود را به این موضوع اختصاص داده است.

دکترمحمد حسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری استان قم، در وبینار بزرگذاشت انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد شهدا، عنوان کرد: پس از پایان دفاع مقدس فرصتی برای بازسازی و بهسازی کشور فراهم شد که این امر نیازمند نیروهای مهارت دیده و متناسب برای توسعه بود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها جایگاه ویژه ای برای تربیت  نیروی موثرجامعه دارند اما توان پاسخگویی به این تعداد نیرو مورد نیازوجود نداشت، بیان کرد: توسعه دانشگاه های موجود و تاسیس دانشگاه هایی با اهداف جدید از راه حل های این مشکل بود، اما تاسیس دانشگاه نیازمند هزینه و زیرساخت های فراوانی بود که به سرعت اتفاق نمی افتاد و جامعه نیز نیاز به بازسازی سریع  داشت که دو راهکار استفاده از شهریه دانشجویان و استفاده از امکانات و منابع دستگاه های اجرایی مورد استفاده قرارگرفت که دانشگاه علمی کاربردی محصول رویکرد دوم بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی وظیفه تربیت نیروی انسانی علمی و کاربردی را به عهده گرفت، افزود: آموزش های دوگانه از آموزش های موفق و رایج در دنیا است و افراد دانشی را که در کلاس های آموزش می‌بینند باید در محیطی های واقعی و صنعتی بکار ببرند و تجربه کنند و در اساسنامه ی دانشگاه نیز ذکر شده است که آموزش ها با همکاری دستگاه ها و سازمان ها اتفاق بیافتد.

 وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از کارکنان دستگاه های اجرایی تحصیلات آموزش عالی نداشتند و با توجه به تغییر شرایط، سازمان ها نیاز به ارتقا سواد و مهارت کارکنان خود داشتند، به همین علت یکی از مخاطبین دانشگاه های علمی کاربردی نیروهای اجرایی دستگاه ها بودند که متناسب با نیاز دستگاه های مشارکت کننده رشته‌ها و برنامه های درسی تدوین شد و دسته دوم نیز مخاطبان بیرونی  بودند که میخواستند در حوزه شغلی اطلاعات علمی و عملی داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی ارتقا دانش و مهارت دانشجویان بود، تصریح کرد: آموزش های دانشگاه علمی کاربردی آموزش های عمومی نیست که فرد در آینده نیز به آموزش های تکمیلی نیاز داشته باشد.

نادری با اشاره به اینکه در این روش از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود، بیان کرد: در سایر دانشگاه ها، افراد بعد از فارغ التحصیلی برای آماده شدن برای شغل، به آموزش های تکمیلی نیاز دارند؛ اما در دانشگاه علمی کاربردی آموزش هایی هدفمند برای یک شغل خاص ارایه می شود.

 وی بابیان اینکه بیش از یک و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل  دانشگاه علمی کاربردی در کشور وجود دارد که غالبا جذب بدنه اجرایی شده اند وبرخی نیز توانمندی کارآفرینی و ایجاد شغل را پیدا کرده اند، اظهار کرد: ۸۰۰برنامه درسی مصوب با رویکرد مهارتی در دانشگاه وجود دارد که در فواصلی مناسب بازنگری می شوند تا پاسخی مناسبی به نیاز های جامعه بدهند.

وی با اشاره به اینکه مراکز علمی کاربردی ارزیابی و سطح بندی شده و باتوجه به سطح بندی انجام شده تشویق و یا تنبیه می‌شوند، بیان کرد: برآورده کردن استانداردهای لازم توسط مراکز بسیار جدی گرفته شده است و در صورت رعایت نکردن آنها، دانشگاه با مراکز قطع همکاری می‌کند.

نادری بابیان اینکه طیف زیادی از جامعه  تحصیلات دانشگاهی دارند اما نتوانسته اند در رشته تحصیلی خود جذب بازار کار شوند که بخشی از آن مربوط به دانش، مهارت استفاده از دانش و به روز بودن دانش است، عنوان کرد: آموزش ها باید مناسب با نیاز جامعه، سرعت تغییر تکنولوژی و پیش بینی نیاز آینده باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم با تاکید براینکه در کنار دانش و مهارت به روز، وجود نوآوری نیز برای کسب موفقیت امری ضروری است، تصریح کرد: بدون نوآوری فعالیت ها، روزمره خواهند بود که در آینده در رقابت با تکنولوژی جدید شکست می خورند

 وی با اشاره به اینکه باید تفکر نوآوری به دانشجویان آموزش داده شود، بیان کرد: تمرکز دانشگاه علمی کاربردی به مراکز نوآوری است و حدود ۶۰۰مرکزعلمی کاربردی و ۲۰۰مرکز نو آوری فعالیت دارند که امیدواریم در آینده در هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری نیز داشته باشیم.

وی افزود: مراکز نوآوری فقط برای پاسخ به نیازهای خانواده علمی کاربردی نیست بلکه برای پاسخ به نیازهای جامعه است و در رویدادهای شتاب متعددی که برگزار میشود تعداد زیادی از مخاطبین خارج از فضای دانشگاه هستند که در پایان رویداد ایده‌های جدیدی جمع آوری و توسط سرمایه داران جذب یا در مراکز نوآوری به عنوان هسته نوآور مستقر می‌شوند.

نادری با تاکید براینکه دانشگاه علمی کاربری سعی می کند که دانشجویان علاوه بر فراگیری دانش و مهارت، نوآوری رانیز فرا بگیرند، خاطر نشان کرد: مراکز نوآوری بر اساس نیازهای هر استان هستند و در قم نیز دو مرکز نوآوری گردشگری و چاپ و بسته بندی وجود دارد و امیدواریم این تعداد در سال آینده افزایش یابد.

وی با تاکید براینکه در گذشته همه مراکز علمی کاربردی استان قم عمومی و دولتی بودند اما اکنون چهار مرکز علمی کاربردی خصوصی نیز تاسیس شده است، بیان کرد: در حوزه کسب وکار توسعه بدون نگاه به فعالان مختلف بخش خصوصی موفقیت زیادی به همراه ندارد.

وی با تاکید به اینکه دانشگاه فقط برای آموزش علوم ومهارت نیست و توقع تربیتی نیز از آن وجود دارد، افزود: دبیری شش دوره جشنواره قرآن عترت علمی کاربری، دو دوره قهرمانی فوتسال دانشگاه علمی کاربری کشور، پیشنهاد و اجرا اولین دوره مسابقه طرح کسب و کار و… از جمله فعالیت ها و موفقیت های دانشگاه علمی کاربردی استان قم در عرصه های فرهنگی و تربیتی است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم در رابطه با فعالیت های مشترک جهاد دانشگاهی با مرکز علمی کاربردی عنوان کرد: مرکزعلمی کاربردی جهاد دانشگاهی سابقه طولانی دارد و این مرکز با توجه به حمایت های خوب جهاد دانشگاهی روبه پیشرفت است همچنین  تعاملات خوبی نیز با سایر دستگاه ها دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که دانشگاه علمی کاربردی با جدیت دنبال میکند آموزش های کوتاه مدت و تک درس است که برای موثر تر شدن نیاز به مشارکت سایر سازمان را دارد، تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه های اجرایی در جهت به روز کردن نیروی انسانی را دارد؛ زیرا توسعه علم و تکنولوژی باعث نیازهای جدید میشود و حتی دانش آموخته های دانشگاهی نیز نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا شوند و دانشگاه علمی کاربردی بخشی از فعالیت  خود را به این موضوع اختصاص داده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا