روزجهانی زنان در علم

  • روزجهانی زنان در علم

امروز مصادف با ۱۱ فوریه، در تقویم جهانی سازمان ملل روز جهانی زنان و دختران در علم می باشد (International Day of Women and Girls in Science). این روز به منظور ارج نهادن به فعالیتها و دستاوردهای بانوان دانشمند، و تشویق هر چه بیشتر دختران به تحصیل نامگذاری شده است.

  • درگذشت مولانا

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی متولد ‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخ بود.وی از مشهورترین شاعران ایرانی پارسی‌گوی است. نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده‌است.وی ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه درگذشت.

  • تولد توماس آلوا ادیسون

توماس آلوا ادیسون متولد ۱۱ فوریه ۱۸۴۷بود. وی مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین اهل ایالات متحده آمریکا بود.وی وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آن‌ها لامپ رشته‌ای است.  تلفن، ماشین چاپ، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که ادیسون و همکارانش آن‌ها را ابداع یا بهینه کردند.ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت، بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.وی  ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ درگذشت.

  • درگذشت هاری مارتینسون

هاری مارتینسون متولد ۶ می ۱۹۰۴بود.وی  نویسنده و شاعر برجسته متولد کشور سوئد است که بهمراه ایویند جانسون موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۴ گردید.مارتینسون در سن ۷۳ سالگی در ۱۱ فوریه ۱۹۷۸ در استکهلم سوئد چشم از جهان فروبست.

  • درگذشت رنه دِکارْت

رنه دِکارْت  متولد ۳۱ مارس ۱۵۹۶ در دکارت بود.وی ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی معروف عصر روشنگری است.وی ۱۱ فوریهٔ ۱۶۵۰ در استکهلم سوئد درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا