افزایش عادات ناسالم در کودکان با همه گیری کرونا

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه انجام شده توسط پزشکان متخصص اطفال از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت (Maastricht) هلند با همکاری سایر بیمارستان ها، از زمان شروع بحران ویروس کرونا، کودکانی که عادت های ناسالم مانند مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین، نوشابه ها و تنقلات ناسالم و همچنین تحرک و فعالیت بدنی کمتری را انتخاب کرده اند، افزایش پیدا کرده است.

در این مطالعه و بررسی، از زمان شروع همه گیری ۲۶۰ کودک به همراه والدین خود به سوالات نظر سنجی درباره سبک زندگی شخصی خود پاسخ دادند. 
در ماه سپتامبر برابر با شهریورماه، به نظر می رسید که بسیاری از کودکان به دلیل خوردن تنقلات ناسالم بیشتر و انجام فعالیت های بدنی کمتر، باعث افزایش وزن خود شده اند. آنیتا وروگدنیل (Anita Vreugdenhil)، از متخصصان اطفال از این واقعه ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد که چاقی در سال های کودکی و نوجوانی خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی – عروقی و همچنین کبد چرب را افزایش می دهد. 

در این بررسی از هر پنج کودک یک نفر گزارش کرده است که بیش از سه نوشیدنی شیرین در روز می نوشد. به گزارش سیناپرس،  قابل توجه است که پیش از همه گیری، این تعداد از هر هفت مورد یک نفر بوده است. در ضمن یک سوم کودکان نیز زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش تلویزیون، لپ تاپ یا موبایل سپری می کنند. این مسئله می تواند بر الگوی خواب آنها تأثیر منفی بگذارد.
از طرف دیگر، بررسی ها نشان می دهد که سبک زندگی برخی از کودکان نسبت به پیش از همه گیری بهبود یافته است. از هر پنج نفر یک نفر از مصرف میوه بیشتر خبر می دهد، در حالی که از هر سه نفر یک نفر می گوید آب بیشتری نسبت به قبل می نوشد. در ضمن ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان نیز از ابتدای همه گیری، بیشتر ورزش کرده اند.
به اعتقاد وروگدنیل، باید همه به حمایت از سبک زندگی سالم برای کودکان ادامه دهند. وی به همراه پزشکان دیگر هلند طرح «دلتای جوان و سلامت» را برنامه ریزی کرده اند که هدف آن بهبود سلامت کودکان است.
یکی از مشکلات پیش رو، این است که روند ناسالم تغذیه و سبک زندگی فعلی کودکان با فعالیت بدنی کم بیش از یک سال است که خود را ثابت کرده است.به گزارش سیناپرس، باید در نظر داشته باشیم که این مشکل به خود خود از بین نخواهد رفت. بنابراین مقامات بهداشتی، مدارس، سالن های ورزشی، شهرداری ها، متخصصان رژیم غذایی و مددکاران اجتماعی باید نیروهای خود را در سطح ملی و منطقه ای متحد کنند تا راهکارهای لازم ارائه کرده و با به کار گیری راهکارهای مناسب، به کودکان و خانواده ها کمک کنند که از این بیماری همه گیر سالم خارج شوند. 

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا