نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به زودی اعلام می‌شود

 آیین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) به میزبانی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و با حضور مجازی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و این سامانه با دستور غلامی افتتاح شد.

شناسه دیجیتال اشیا یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی یا اثر علمی و هنری است که همانند اثرانگشت عمل می کند. این کد بین‌المللی به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، آثار هنری و نرم افزار نیز تعلق می‌گیرد و مانند یک بارکد برای شناسایی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر علوم در این آیین، اظهار داشت: با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در هفته های آینده نتایج رتبه بندی داخلی دانشگاه ها اعلام رسمی می شود. امید است با این اقدام مرکزیتی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای رتبه بندی مقالات و دستاوردهای علمی ایجاد کرده باشیم.

وی درباره حفظ دستاوردهای علمی کشور، تاکید کرد: در بحث مدیریت منابع علمی خودمان در کشور به خصوص به صورت یکپارچه باید کاری انجام دهیم که آثار مادی و معنوی دستاوردها و فعالیت های علمی  محققان و دانشمندان حفظ شود تا در شرایط مختلف با دسترسی بهتر و آسان تر در جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل مدیریتی و حمایتی از آن استفاده کرد.

غلامی با بیان اینکه این روزها در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در محضر ملت ایران باید مواردی از خدمت فرزندان این آب و خاک را اطلاع رسانی کنیم، گفت: در کنار این موضوع به افزایش امید در نظام اسلامی کمک کنیم و نشان دهیم می توانیم در عرصه های مختلف به عنوان کشوری که تاثیرگذاری علمی دارد و می تواند روی پای خود بایستد، حرفی برای گفتن در منطقه و دنیا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سه سال گذشته چند ماموریت مهم مدنظر وزارت علوم را به سرانجام رساند، افزود: تعیین کد یکتا برای مقالات و آثار علمی در سامانه ملی، به این معنا که مدیریت تولیدات علمی در داخل کشور انجام می شود، اقدام ارزشمندی به حساب می آید.

غلامی خاطرنشان کرد: این سامانه به شناسنامه دار شدن مجموعه نشریات و تولیدات علمی کمک می کند؛ علاوه بر این، مرکز علمی سنجی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یک مرکز بین المللی میان کشورهای اسلامی به شمار می آید.

وزیر علوم تاکید کرد: از هر فرصتی باید استفاده کرد؛ ماموریتی که از سال های گذشته تعریف و در بره های زمانی مختلف توسط کشورهای مختلف جهان اسلام به رسمیت شناخته شده است، باید حفظ شود و  کار ادامه یابد.

وی اظهار داشت: این مرکزیت به نوبه یک مرکز بین المللی معتبر ابتدا در جهان اسلام، منطقه و به خصوص در غرب آسیا است.

منبع:ایرنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا