مکمل‌های روی اثرگذاری داروهای کرونا را بیشتر می کند

 در پژوهش محققان آمریکایی مشخص شد سه داروی مهارکننده‌ مسیر سلولی NF-κB موسوم به ammonium pyrrolidine dithiocarbamate (PDTC)، Triclabendazole و Emetin قابلیت مهار گیرنده‌های ACE۲ را دارند. این گیرنده‌ها در بدن انسان به وفور یافت می‌شوند و توسط پروتئین تاجدار ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مسیر سلولی NF-κB نیز یکی از مسیرهای سلولی است که فعالیت آن بر عملکرد ویروس کرونا اثرگذار است و موجب بروز طوفان سایتوکین می‌گردد و به همین علت به عنوان یک هدف مناسب برای داروهای ضد کووید ۱۹ شناخته شده است.

طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

محققان با آزمایش این داروها روی سلول‌های کشت شده دریافتند سه داروی مذکور قابلیت مهار گیرنده‌های ACE۲ را دارند. همچنین دریافتند استفاده از این داروها در کنار عنصر روی موجب افزایش میزان اثرگذاری این داروها می‌شود و مکمل روی هیچ‌گونه آثار سمی روی سلول‌ها ندارد.

گوشت قرمز و ماکیان، حبوبات، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، شیر و لبنیات و شکلات تلخ حاوی مقادیر بالای روی هستند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در bioRxiv منتشر شده است.

 منبع:ایرنا 
 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا