صنایع فرهنگی قدرت هوشمند یک کشور را تعیین می کند

فریدون وردی نژاد، معاون سیاسی رییس جمهور در خلال بازدید از نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» که از سوی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای نخستین بار در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت تجارت بر مبنای فرهنگ به خبرنگار سیناپرس گفت: در دنیای امروز آن چیزی که مزییت رقابتی برای کشورهای مختلف محسوب می شود، ظرفیت های نرم و سخت آن ها است. ما تا به امروز در پیشبرد ظرفیت های سخت سابقه خوبی داشتیم و توانمندی های خود را عرضه کرده ایم.

وی افزود: اما در بخش توانمندی های نرم که قدرت هوشمند یک کشور را تعیین می کند و می تواند تمدن ما را به دیگر کشورها معرفی کند، نیازمند برنامه ریزی های جدی تری در این زمینه هستیم؛ همان صنایع فرهنگی و هنری است. البته این مهم در برخی کشورها در حد کتابخانه ای و آزمایشگاهی نمود پیدا کرده و در دیگر کشور ها هم به صنعت و تجارت موفق تبدیل شده است؛ بنابراین اگر در بخش نرم که اکنون این نمایشگاه و مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در آن مسیر حرکت می کند، نگرش جدی تری داشته باشیم، در اصل توانسته ایم تبادل را به تعامل تبدیل کنیم؛ یعنی یک نوع بده و بستان کیفی صورت گرفته است.

وردی نژاد گفت: در مسیر این نوع تجارت، تولید قدرت صورت می گیرد و  در پس آن اقتدار تجاری  بالا می رود که در اصل دامنه دار تر، کیفی تر و عمقی تر است و  اثرات فرهنگی و تمدن سازی بیشتری هم دارد. بنابراین این نمایشگاه رویدادی در راستای تمدن سازی و تغییر نگاه بین المللی نسبت به کشور است که بسیار جای تقدیر از برگزار کنندگان این رویداد وجود  دارد.

این مشاور سیاسی رییس جمهور با اشاره به اهمیت تجاری سازی صنایع فرهنگی تاکید کرد: تردید نکنید که این نوع فرآیند ها کشور ما را به سمت یک اقتصاد غیر نفتی می برد و این نوآوری در هنر می تواند موجب حرکتی نرم در اقتصاد بخش خصوصی شود.

به گفته وردی نژاد؛ باید توجه داشت که در شرایط فعلی در یک حالت آزمایشگاهی قرار داریم و باید این روند را به یک صنعت تجاری تبدیل کنیم تا بتوانیم بخش خصوصی را به آن پیوند دهیم. به عبارت دیگر  دانشگاه علم و فرهنگ، پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و بخش خصوصی با یکدیگر می توانند مثلثی را شکل بدهند تا آن را به یک صنعت قابل ارائه تبدیل کنند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا