آغاز فعالیت بزرگترین تلسکوپ نیمکره شمالی در کنار دریاچه بایکال

به گزارش سیناپرس؛ گریگوری تروبنیکوف (Grigory Trubnikov) مدیر موسسه مشترک تحقیقات هسته ای (JINR) روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: بزرگترین تلسکوپ نیمکره شمالی با نام نوترینو بایکال – جی وی دی (Baikal-GVD) در کنار دریاچه بایکال ساخته شده و به زودی دانشمندان برای درک بهتر روند ظهور و تکامل جهان از آن استفاده خواهند کرد. آخرین مراحل راه اندازی این تلسکوپ  در مارس ۲۰۲۱ در دریاچه بایکال انجام شده و به بهره برداری خواهد رسید.

این تلسکوپ برای ثبت ظهور اشعه چرنکوف، یک تشعشع محصور در آب یا محیط شفاف دیگر به دلیل ذرات باردار، مورد استفاده قرار می گیرد.  

به گزارش سیناپرس، اشعه چرنکوف، تشعشعی است که بر اثر حرکت یک ذره باردار در ماده دی‌الکتریک با سرعت فاز بیش از سرعت فاز نور در آن ماده دی‌الکتریک حرکت کند، تابش می‌شود. 
وی در ادامه توضیحاتش گفت: در فاصله نه چندان دور از ایرکوتسک (Irkutsk)، در دریاچه بایکال، در کیلومتر ۱۰۶ راه آهن کیرکیوم بایکال Circum-Baikal، ما در حال ساخت یک تلسکوپ غول پیکر نوترینو به اندازه کیلومتر مکعب هستیم که در نظر داریم در سال جاری آن را به بزرگترین تلسکوپ موجود در نیمکره شمالی تبدیل کنیم.به گزارش سیناپرس، کشور روسیه به زودی یک نصب تحقیقاتی دیگر در مقیاس علمی دارد که به بخش مهمی از موسسه مشترک تحقیقات هسته ای در برنامه پروژه های علمی بزرگ این کشور را بر عهده خواهد گرفت.
تلسکوپ نوترینوی بایکال در مقیاس بزرگ باید از اوایل ماه مارس آغاز به کار کند و این یکی از نقاط عطف برنامه سال علم و فناوری ۲۰۲۱ روسیه خواهد بود. هدف چنین تلسکوپی مطالعه سیگنال های ذرات نوترینو پرانرژی است که از عمق کهکشان های در حال ظهور یا در حال مرگ و اجرام مختلف ستاره ای عجیب و غریب به زمین می رسید. چندین تلسکوپ نوترینو در سراسر جهان وجود دارد که از آن جمله می توان به تلسکوپ قطب جنوب اشاره کرد.

به باور دانشمندان، نوترینوها اطلاعات بی نظیری را در مورد اشیایی كه آنها را تولید کرده، حمل می كنند و به روشن شدن اسرار ظهور و تحول جهان کمک خواهند کرد.

دو تلسکوپ نوترینو بزرگ قطب جنوب و بایکال، تصویر بعدی کامل از جریان ذرات انرژی فوق العاده بالا که باعث سوراخ شدن سیاره می شوند، ایجاد می کنند. در ضمن این نوترینوها از فضا و همچنین نوترینوهای متولد شده در اعماق زمین نیز نوعی اسکنر توموگرافی از سیاره ما هستند. این تلسکوپ عنصری از برنامه اکولوژیکی دریاچه بایکال است.

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا