انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند حمایت بودجه‌ای مجلس است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر محمدجواد موسوی، نائب رئیس کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق در ویژه برنامه «معیار» درمورد دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: بالغ بر پنجاه سال است که کشورهای دنیا در حوزه انرژی تجدیدپذیر فعالیت می کنند و کشور ما هم از دهه هشتاد اقدامات خود را آغاز کرده است.

او با بیان اینکه وابستگی کشورهای دنیا به انرژی های تجدیدناپذیر روز به روز کمتر می شود افزود: دلیل این کاهش وابستگی، محدودیت کشورها در استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر و همچنین لزوم بهره برداری از انرژی های پایدار است.

موسوی ارزان بودن قیمت سوخت در ایران را معیاری بازدارنده برای حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر دانست و گفت: کشورهایی که در این حوزه موفق عمل کردند در حقیقت آزادسازی نرخ سوخت و قیمت واقعی برق و سوخت را لحاظ کرده اند.

نائب رئیس کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق، با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار قیمتی سوخت و انرژی در کشور گفت: ما باید جریان استفاده از انرژی در کشورمان را به سمت انرژی های پاک هدایت کنیم.

او به قوانین مناسب و کارا نیز در این حوزه اشاره و اظهار کرد: تدوین قوانین خوبی مانند «انعقاد قراردادهای خرید تضمینی 20 ساله»، «الزام ادارات دولتی به تأمین 20 درصد از برق مصرفی خود از انرژی تجدیدپذیر» و «طرح برق امید» فرصت های گسترده ای را برای فعالیت ملی در این حوزه فراهم کرده است.

موسوی گفت: روند افزایشی قیمت ها در سراسر کشور از اواخر سال گذشته همه صنایع به ویژه این صنعت را درگیر کرده چراکه بخش عمده تجهیزات این حوزه وابسته به نرخ ارز است و از طرف دیگر عدم تغییر نرخ های خرید تضمینی نیز باعث کاهش فعالیت این صنعت و سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

نائب رئیس کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق وجود بیش از 300 روز آفتابی و تونل های بادی قوی در کشور را پتانسیل ویژه ای برای تأمین کل برق کشور دانست و گفت: تقاضای ما از مجلس، حمایت بودجه ای یا همان تعریف ردیف های بودجه ای جدید برای این صنعت است.

در ادامه، مهندس محمدحسن غفوری کارشناس انرژی های تجدیدپذیر گفت: امروزه کشورهایی که از منابع فسیلی برخوردارند با شتاب بیشتری اقدام به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کرده اند لذا ما هم هر چقدر زودتر به این حوزه ورود کنیم جایگاه بهتری بین کشورها در تولید انرژی تجدیدپذیر خواهیم داشت.

او با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر به عنوان موتور محرک اشتغال و صنایع شناخته می شوند افزود: در حال حاضر کشور چین، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از توسعه انرژی تجدیدپذیر به عنوان موتور محرک اقتصاد خود استفاده می کنند و در ایران نیز با قوانینی چون خرید تضمینی برق شاهد توسعه انرژی تجدیدپذیر بودیم.

غفوری با اشاره به فعالیت بیش از 250 شرکت های کوچک در حوزه انرژی تجدیدپذیر طی سال های اخیر گفت: این شرکت ها در زمینه مهندسی، پیمانکاری، نصب سیستم های خورشیدی، مشاوره و تولید و تأمین تجهیزات فعالیت می کنند.

کارشناس انرژی های تجدیدپذیر، افزایش نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه های کوچک و بزرگ را ضروری دانست و گفت: از آنجایی که افزایش قیمتها در کشور صد درصدی بوده لذا افزایش نرخ ها در این حوزه هم باید 80 درصد باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا