شناسایی مومیایی گلی مربوط به مصر باستان

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران استرالیایی با مطالعه یک مومیایی سه هزار ساله از مصر باستان، دریافتند که برای مومیایی این جسد، یک لایه غلیظ از گل و لای در اطراف آن کشیده شده است.

این موضوع سبب شده است تا فرضیات مرتبط با روش های مومیایی در مصر باستان مورد بازنگری قرار گرفته و به این ترتیب شاهد تنوع بیشتری در مومیایی اجساد در این سرزمین باستانی هستیم. پیش از این تصور میشد که مومیایی کردن، صرفا موضوعی مرتبط با خانواده های اشرافی و سلطنتی بوده و البته ثروتمندان مصر باستان  تقریبا همه موجودات زنده اعم از انسان و حیوان را مومیائی می کردند.

دلیل اصلی این کار، باور مذهبی این مردم مبنی بر سفر پس از مرگ است. آن ها اعتقاد داشتند که روح انسان برای سفر پس از مرگ، به کالبد نیاز دارد و روح کسی که جسد وی از بین رفته باشد، برای همیشه سرگردان باقی خواهد ماند. به گزارش سیناپرس، طریقه کلی مومیائی کردن در مصر باستان به این گونه بود که در ابتدا اجزای داخلی و محتویات شکمی جسد تخلیه شده و در ظروف مخصوص چهارگانه ای که هر یک با نماد یکی از خدایان مصری تزئین شده بود؛ قرار داده می شد.

در ادامه به وسیله مفتول های ویژه ای، چشم و مغز از طریق لوله بینی تخلیه می شد. سپس جسد در محیطی خشک قرار داده شده و داخل و خارج آن با نمک قلیائی پوشانده شده و برای مدتی در حدود کمی بیش از دو ماه باقی می ماند. سپس کاهنان مصری و افراد متصدی مومیائی کردن، جسد را شسته و با روغن و موم اندود کرده و دور آن را نوارهایی آغشته به موم می پیچیدند. این تکنیک ساده به اندازه ای موثر بود که هنوز پس از گذشت هزاران سال، اجساد مومیائی های مصری سالم باقی مانده است.


این یافته جدید نشان می دهد که طبقات عادی و فقیرتر جامعه نیز  با پوشاندن اجساد در لایه ای گل غلیظ ، سعی در تقلید از خاکسپاری فراعنه و اشراف داشتند که این روش بسیار ارزان تر بود.
این مومیایی گلی در داخل یک تابوت تزئین شده در موزه  Wing در سیدنی ، استرالیا کشف شد.

باستان شناسان با کمک تصویربرداری های پیشرفته توانستند بدون آسیب زدن به غشای گلی موجود در این جسد، داخل ان را بررسی کنند.به گزارش سیناپرس، نتایج این تحقیق نشان می دهد فرد مومیایی شده زنی بین 26 تا 35 ساله بوده و روی تابوت ، نام Meruah نقش بسته است که یکی از اسامی مرسوم در فرهنگ مصر باستان به شمار می رود. با این حال ، دشوار است که بفهمیم آیا این نام زن بوده است ، زیرا باستان شناسان همچنین کشف کردند که جسد داخل این تابوت تزئین شده بسیار قدیمی تر از خود تابوت است.

محققان دانشگاه مک کواری در سیدنی حدس می زنند که علت عدم تطابق سن مومیایی و تابوت، این است که فروشندگان محلی در قرن نوزدهم یعنی زمانی که این مومیایی برای اولین بار کشف شده و به بازرگانان استرالیایی فروخته شد، دوست داشتند آنها را به صورت یک مجموعه کامل در تابوت ها بفروشند.

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا