کشف معمای جلبک‌های آبی مرموز در سواحل انگلستان

 کارشناسان سرانجام تغییر رنگ مرموز جلبک‌های دریایی در سواحل کشورهایی چون بریتانیا، ایرلند، ایالات متحده، کانادا و ژاپن را کشف کرده‌اند. 

گفتنی است، این جلبک‌ها که به جلبک‌ دریایی ایرلندی مشهور هستند به هنگام شب و یا بارش باران به نورآبی تغییر رنگ می‌دهد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد، کارشناسان اعتقاد دارند علت این تغییر رنگ ممکن است به خاطر فتوسنتز گیاه و یا محافظت آن در مقابل اشعه uv خورشید باشد. 

از این جلبک ها اهالی برخی از کشورها به عنوان یک ماده خوراکی برای طعم بخشیدن به غذا و یا حتی به عنوان یک ماده تند چاشنی مانند برای سالاد استفاده می‌کنند. 

این جلبک به نام Chondrusvispus دارای رنگدانه‌های منحصر بفردی است که می‌توانند رنگ‌های رنگین کمانی در آب هنگام شب تولید کنند. 

کارشناسان با تجزیه تحلیل این جلبک دریافته‌اند، نوعی پوشش لایه‌ای به نام لایه کوتیکول وجود دارد که سبب جذب آب و تورم آنها می‌شود و همچنین سبب منعکس کردن نور می شود.

کارشناسان اثر این لایه را مانند کرم ضد آفتاب می‌دانند که از جلبک در مقابل تابش نور محافظت می‌کند. 

کارشناسان اعتقاد دارند، وجود ساختارهای پیچیده در بدنه انواع جلبک‌ها سبب ایجاد رنگ‌های متنوع در حیات زیر آبی در اقیانوس‌ها و دریاهای مختلف دنیا می‌شود. 

تحقیق در خصوص رنگ‌های درخشان تولیدی از سوی جلبک‌های ایرلندی توسط محققان موزه تاریخ طبیعی لندن کشور انگلستان صورت گرفته است. 

کارشناسان امیدوار هستند از این فناوری در آینده برای ساخت محصولات درمانی ضد آفتاب، همچنین ساخت لباس‌های استتار برای سربازان برای محافظت از آنها در مقابل سلاح‌های مجهز به اشعه مادون قرمز استفاده کنند. 

همچنین این فناوری می‌تواند برای تولید لباس های حساس به تغییرات دما برای گرم نگه داشتن مردم در روزهای سرد و بر عکس سرد نگه داشتن آنها در روزهای گرم مورد استفاده قرار گیرد. 

کارشناسان نظیر چنین پروتئین موثر بر تغییر رنگ و حجم در جلبک‌ را در پوست حیواناتی مانند هشت پا و یا ماهی مرکب نیز مشاهده کرده‌اند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران،از این جلبک‌ها به عنوان قوام دهنده و تثبیت کننده در صنعت بستنی سازی و سایر محصولات بر پایه شیر نیز استفاده می‌شود. این جلبک‌ها به دلیل ساخت جلوه‌های بصری جذاب سبب جلب گردشگران از سراسر جهان به سواحل دارای این گونه‌ها می‌شوند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا