راه های دشوار دانش بنیانی علت تعداد پایین شرکت ها

ایرج کاظمی نژاد، رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان به سیناپرس می گوید: ما در پارک استان خوزستان در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستیم و عمدتا به دلیل صنایع بزرگی که در استان وجود دارد، در حوزه آی تی، صنعت نفت، پتروشیمی، گاز، صنایع فولاد و کشاورزی کارهایی را انجام داده ایم. شرکت های فعال در پارک به واسطه قراردادها و توانمندی هایی که وجود دارد، قراردادهایی را با شرکت های بزرگ منعقد می کنند.
او در ادامه به تشریح بیشتر فعالیت های پارک خوزستان می پردازد و می گوید: علاوه بر این فعالیت ها، شرکت های ما در حوزه های فرهنگی، بازی سازی و حوزه های پزشکی هم دستی بر آتش دارند. یکی از کارهای شاخصی که در پارک خوزستان انجام شده، می توان به شرکت «آوان طب» اشاره کرد که مدیرعامل این شرکت در هفته پژوهش و فناوری امسال به عنوان فناور برگزیده ملی جزء 10 فناور برتر کشور شناخته شد.

او درباره این شرکت برگزیده می گوید: کار این شرکت دستگاه های جراحی یا الکتروسرجری را تولید می کند و در حوزه کرونا هم خط تولید خود را تغییر داده و بخشی از انرژی خود را به آن سمت سوق داده بود.

به گفته رئیس این پارک، ما در حوزه حفاری، شرکتی را داریم که در کشور نمونه ندارد. این شرکت دستگاه «لاگینگ» چاه های حفاری را تولید می کند و تست EMI را به وسیله امواج الکترومغناطیس انجام می دهد و به واسطه آن،روی لوله هایی که در چاه های حفاری یا لوله های انتقال گاز یا نفت هستند، بدون این که تخریبی ایجاد شود، تست های خوردگی را انجام دمی دهند.

کاظمی نژاد همچنین ادامه می دهد: با توجه به این که مصرف حوزه آی تی در کشور بعد از تهران، رتبه دوم را در کشور دارد، در این حوزه بیشترین تعداد شرکت های فناور فعال در پارک خوزستان را داریم. علاوه بر این، در حوزه نفت هم شرکت های توانمندی وجود دارند به طوری که محصولاتی در «وندورلیست» نفت هستند و قراردادهای بزرگی با شرکت های نفتی دارند. «وندورلیست»، فهرست تامین کنندگان ارزیابی شده و شرکت های معتبر نفت گاز و پتروشیمی ایران، لیست جامع شرکت های خارجی و داخلی فعالی در صنعت نفت ایران است.

2/1 میلیون دلار فروش ارزی داشته ایم

او درباره فروش ارزی تمام شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان به سیناپرس می گوید: در کنار تمام شرکت هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند و گاه در بخش های صادراتی هم فعال هستند، سه تا چهار شرکت هم در پارک حضور دارند که در بحث صادرات بسیار فعال بوده و کل شرکت ها تاکنون رقمی بالغ بر 2/1 میلیون دلار فروش ارزی داشته اند. پیرامون گردش مالی هم، این شرکت ها در سال 98 حدود 128 میلیارد تومان فروش داشته اند.

رئیس پارک خوزستان اظهار می کند که 232 شرکت در این پارک حضور دارند که از این میان، 42 شرکت دانش بنیان هستند. تعداد کل شرکت های دانش بنیان استان خوزستان هم به بیش از 80 شرکت می رسد که حدود 50 درصد شرکت های دانش بنیان استان در پارک علم و فناوری این استان مستقر هستند.

70 درصد شرکت ها به تجاری سازی رسیده اند

به گفته او، از جمع 232 شرکت، به طور تقریبی 35 تا 40 هسته فناور داریم که در مرحله رشد مقدماتی هستند و حدود 20 شرکت در مرحله رشد هستند و مابقی شرکت ها به مرحله تجاری سازی رسیده اند و حدود 70 درصد شرکت های پارک به تولید محصول رسیده و بالغ شده اند. کل این شرکت های فعال در پارک خوزستان حدود 1730 پرسنل دارند و به عبارتی به ازای هر شرکت، به طور متوسط 7 نفر شاغل بیمه ای حضور دارند و این حجم اشتغال زایی، به منزل تولید خوب شرکت هاست.

تلاش کرده ایم ارتباط میان پارک و دانشگاه ارزشمند شود

کاظمی نژاد درباره حضور دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در پارک علم و فناوری خوزستان می گوید: متأسفانه اتفاقی که در این منطقه افتاده این است که ارتباط دانشگاه با پارک خیلی قوی نبوده است. بنده استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران هستم و مدارج چند مرتبه ای به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده ام و از سال ها پیش احساس کردم باید از مرحله پژوهش وارد مرحله فناوری شوم و همین باعث شد به سمت تأسیس یک شرکت بروم که پس از مدتی دانش بنیان شد و در حال حاضر هم با 10 نفر نیروی کاری متخصص مشغول به فعالیت است.
او ادامه می دهد: چنین اتفاق هایی در دانشگاه های بزرگ استان خوزستان موردی تکرار شده و هدایت شده نبوده و دانشگاه ها و پارک این روند را دنبال نکرده اند که هیأت علمی  در قالب شرکت به پارک ورود پیدا کنند. اما از یک سال و نیمی که از ریاست بنده در پارک خوزستان می گذرد، تلاش کرده ام ارتباط بین دانشگاه و پارک را افزایش دهم و حتی به طور شخصی با آن دسته از هیأت علمی هایی که می توانند کار علمی انجام دهند، صحبت کرده ام و تأکید می کنم که به سمت پارک بیایند. اگر بخواهم آمار ارائه دهم، چیزی حدود 20 نفر از مدیران شرکت های مستقر در پارک هیأت علمی دانشگاه ها باشند.

کاظمی نژاد تأکید می کند که من در این مدت کوتاه تلاش کرده ام تا ارتباط میان پارک و دانشگاه ارزش پیدا کند و هیأت علمی که به شکلی روح فناوری در آن دمیده شده، اگر به پارک ورود پیدا کند، جماعتی از دانشجو و فارغ التحصیل را با خود وارد پارک ها می کند و با هدایت جوانان و تجربه ای که هیأت علمی دارند، می تواند راه گشا باشد و شرکت ها کم تر با شکست مواجه شوند چون غالبا شرکت ها جوان هستند و به دلیل نداشتن تجربه، ممکن است مسیر پیش رو منجر به شکست شود.

مدت اعتبار شرکت های دانش بنیان کوتاه است

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان درباره مطالبات خود از مصوبه های مجلس به سیناپرس می گوید: بحث دانش بنیان ها به ویژه برای شرکت های عضو پارک علم و فناوری محدودیت هایی ایجاد کرده است. ما دو دسته شرکت داریم، یک دسته از شرکت ها هستند که پروسه دانش بنیانی را طی کرده اند و دانش بنیانی خود را از معاونت ریاست جمهوری اخذ کرده است؛ یک دسته شرکت هم داریم که آمار زیادی دارند و از 232 شرکت پارک خوزستان حدود 40 شرکت دانش بنیان داریم و مابقی نمی توانند از مزایای دانش بنیان استفاده کنند.

او در ادامه به این موضوع تأکید می کند که به همین دلیل در بحث مصوبات مجلس، انتظار داریم در ماده قانونی، هر کجا نامی از دانش بنیان برده شده، کنار آن شرکت های فناور عضو پارک هم آورده شود. درواقع، این گونه حمایت از شرکت های دانش بنیان به نوعی شامل حال شرکت های فناور هم می شود که می تواند راه گشا باشد.

او همچنین تصریح می کند: ما شرکتی در پارک داریم که محصولی دانش بنیان دارد اما به دلیل پروسه طولانی دانش بنیان شدن، وارد آن نمی شوند. به عنوان مثال در پارک خوزستان، شرکت هایی از این دست زیاد داریم و به همین دلیل به دنبال اخذ کارگذاریدانش بنیان در استان هستم چرا که اگر در استان مستقر باشد، سرعت پروسه برای دانش بنیان شدن بالاتر می رود.

کاظمی نژاد در انتقاد به دانش بنیانی شرکت ها می گوید: ایرادی که به فرآیند دانش بنیانی شرکت ها می توان وارد آورد، این است که مدت اعتبار شرکت های دانش بنیان تنها دو سال است و این مساله را به دکتر ستاری هم منتقل کرده ایم. این مدت زمان حداقل باید به 4 سال افزایش یابد چرا که تنها پروسه دانش بنیان شدن حدود 6 ماه به طول می انجامد و این دو سال به سرعت سپری می شود و شرکت ها تنها باید تمرکز خود را روی فرآیند کاغذبازی بگذارند و از هدف اصلی دور می شود و می توان یکی دلایل اصلی کم بودن تعداد شرکت های دانش بنیان را همین امر دانست.

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا