لباس حضرت داوود و سلیمان (ع) یافت شد

به گزاش سیناپرس، کتاب ها و متون مذهبی معمولا حاوی اطلاعاتی از زندگی پیامبران هستند و در این میان کتب ادیان ابراهیمی گزارش های نسبتا دقیقی از زندگی پیامبران و پیروان آن ها در گذشته های دور ارائه می کنند. در تورات روایاتی از پوشش خاص برخی پیامبران مانند حضرت داوود و سلیمان ذکر شده که بر اساس آن مشخص می شود آن ها لباسی به رنگ بنفش می پوشیدند. این موضوع در حالی است که رنگ بنفش هنوز در آئین یهودیت اهمیت زیادی داشته و در برخی لباس های سنتی پیروان این دین مورد استفاده قرار دارد.

به تازگی باستان شناسان در یک محوطه باستانی واقع در دره تیمنا (Timna) در فلسطین اشغالی، بخش هایی از یک پارچه بنفش رنگ را که متعلق به ۳ هزار سال پیش از میلاد بود، به دست آورده اند. بر اساس متون تاریخی مشخص می شود که این بازه زمانی، مقارن با دوران زندگی حضرت داوود و حضرت سلیمان است.
بر اساس این گزارش که شرح کامل آن در شماره اخیر مجله پلاس وان (PLOS ONE) منتشر شده، مشخص شد که این پارچه بسیار قدیمی هنوز بافت و رنگ خود را حفظ کده و شرایط مطلوبی برای مطالعه دارد.

گفتنی است که گرچه این پارچه را نمی توان  اولین نمونه های باستانی از نوع پارچه بنفش دانست اما به گفته باستان شناسان، این نمونه های جدید، قدیمی ترین نمونه کشف شده از این نوع پارچه محسوب می شود که متعلق به دوران موسوم به عهد عتیق در کتاب مقدس است.

دانشمندان معتقدند که رنگ بنفش موجود در این پارچه، بر اساس  ترکیبی از ترشحات حلزون دریایی تولید شده است. باید توجه داشت که منطقه باستانی تیمنا بیش از صد مایل از مدیترانه ، جایی که این نرم تنان در آن زندگی  می کنند ، فاصله داشته و این موضوع باعث می شد که در آن روزگار، رنگ بنفش ساخته شده از آن حتی از طلا نیز گران تر باشد.
گفتنی است باستان شناسان در این کاوش به دنبال کاخ حضرت داوود بودند و در پی یافت این پارچه در منطقه باستانی فوق، تیمی از پژوهشگران برای بازسازی روند استخراج رنگ به کار رفته در آن همکاری کردند.
اگرچه این بازسازی های تاریخی به نظر جالب می رسد ، اما آنها بخش مهمی از زمینه باستان شناسی تجربی هستند که به محققان کمک می کند تا جامعه باستان را بهتر درک کرده  و همچنین به آنها امکان آزمایش فرضیه ها ، درک بهتر شرایط معیشتی روزگار  باستان و پیشرفت های تکنولوژی را می دهد. به گزاش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است اگرچه این لباس با عنوان لباس حضرت داوود و سلیمان معرفی شده اما هیچ سند قطعی برای این انتساب وجود نداشته و تنها باید در نظر داشت که این لباس متعلق به دوران زندگی این پیامبران الهی بوده و از سوی دیگر با توجه به رنگ به کار رفته در آن، افراد عادی جامعه امکان دسترسی به این نوع پارچه را نداشته اند.
در خاتمه گفتنی است مطالعات تکمیلی در این رابطه ادامه داشته و پژوهشگران در پی یافتن اطلاعات بیشتری از این الیفا و رنگ امیزی به کار رفته در آن هستند.