رژیم غذایی دوران کودکی بر وضعیت سلامت بزرگسالی موثر است

در این تحقیقات که با استفاده از موش‌های جوان انجام گرفت، محققان موش‌ها را در چهار گروه دسته‌بندی کردند. سپس به مدت سه هفته نیمی از موش‌ها با رژیم‌های غذایی پرچرب و پرقند غربی تغذیه شدند و نیمی دیگر با استفاده از رژیم‌های استاندارد و سالم تحت تغذیه  قرار گرفتند.

نیمی از موش‌های هر دو گروه نیز به چرخ‌های گردان برای تمرین فیزیکی دسترسی داشتند. پس از این دوره، به مدت چهار هفته تمام موش‌ها با یک رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند و به طور مرتب تمرین فیزیکی داشتند.

در پایان این مدت با نمونه‌گیری از مدفوع موش‌ها، تنوع میکروبیوم روده آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد تنوع میکروبیوم در موش‌هایی که در اوایل عمر خود دارای رژیم غذایی غربی بودند، به میزان قابل توجهی کمتر از سایر موش‌ها بوده و تعداد گونه‌هایی که مشغول متابولیسم کربوهیدرات بودند نیز در بدن این موش‌ها کمتر از سایرین است.

همچنین مشخص شد تمرین فیزیکی در موش‌هایی که در ابتدای عمر خود دارای رژیم غذایی استاندارد بودند، موجب افزایش تنوع میکروبیوم روده می‌شود اما در موش‌هایی که دارای رژیم غذایی غربی بودند، تاثیری ندارد.

درون روده تریلیون‌ها میکروارگانیسم زندگی می‌کنند که بر تمام جنبه‌های سلامتی تاثیرگذارند.

رژیم غذایی یک عامل موثر بر تعادل میکروبی روده هستند. عملکرد سیستم ایمنی و اعصاب،‌ روند پیری و اضطراب و افسردگی تنها بخشی از تاثیرات میکروبیوم روده بر بدن هستند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین گزینه برای تعادل محیط میکروبی روده است.رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است.

این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود.در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.

استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Experimental Biology منتشر شده است.