امکان اتصال مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی به منابع آلاینده هوا

وی گفت: اگرچه گزارشی از میزان بخش اتصال مدل‌های پیش‌بینی جوی به منابع آلاینده هوا در دست نیست اما انتظار می‌رود که این سامانه(پیش‌بینی آلاینده‌های هوا) در نیمه پاییز یا اوایل زمستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

دکتر محسن ناصری در گفت‌گو با ایسنا، با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست براساس مصوبه هیئت دولت موظف بود در ابتدا لیست سیاهه انتشار منابع آلاینده هوای کلان‌شهرهای کشور را تهیه کند، در ادامه اظهار کرد: سپس این سازمان(حفاظت محیط زیست) باید در قالب همکاری با سازمان هواشناسی کشور سامانه هشدار آلودگی هوا در کلان‌شهرها را سامان می‌داد.

مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر با بیان این‌که سال گذشته در روز هوای پاک سامانه برخط وضعیت منابع انتشاری در کلان‌شهرها آماده شد، گفت: هم‌اکنون این سامانه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

دکتر ناصری با بیان این‌که با توجه به منابع انتشار متعدد آلودگی هوا در کلان‌شهرها اعم از ثابت و متحرک و الگوهای مختلف با میزان اثرگذاری‌های متعدد تاکنون مطالعات منسجم و یکسانی درباره قابلیت پیش‌بینی آلودگی هوا وجود نداشت، در ادامه افزود: از این‌رو مطالعات در این‌باره از خرداد 97 آغاز شد که بخشی از آن تهیه سامانه بود که تهیه و سال گذشته تحویل داده شد و بخش دیگر خدمات مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه راهبردهای کاهش آلاینده‌های هوا متناسب با هوای هر شهر یا «برنامه جامع اقدام ملی» بود که  در روز هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

وی اجرای این پروژه را زمان‌بر دانست و خاطرنشان کرد: 13 دانشگاه برتر به مدت 2 سال و نیم در پروژه «تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا شامل منابع انسان‌ساز و تدوین و ارزیابی سناریوهای اصلی کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها» با یکدیگر همکاری منسجم و نقش‌آفرینی داشتند.

به گفته مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر، درحال حاضر دبیرخانه این کنسرسیوم دانشگاهی در دانشگاه تهران بوده و این دانشگاه افتخار میزبانی آن را دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا