خریداران اثر هنری در سطح کلان وابسته به برند هستند

 نشست «بازار آنلاین هنر» از سلسله نشست‌های نخستین نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی با حضور ارشاد علی‌ عسگری مدیر گالری آرتیبیشن، محمد حسینی‌ مقدم نویسنده، سعید مزینانی مدیر هنری و طراح گرافیک، غزال وصال مدیر گالری وصال شیرازی و حمیدرضا شش‌ جوانی نویسنده، مترجم و پژوهشگر اقتصاد فرهنگ به عنوان دبیر نشست صبح امروز (شانزدهم بهمن‌ماه) در قالب وبینار برگزار شد.

حجم مالی آثار هنرمندان پیشکسوت بیشتر است

در ابتدای این نشست ارشاد علی عسگری با اشاره به این که گالری آرتیبیشن فعالیت خود را از سال ۹۲ آغاز کرده و مجموعه داران می‌توانند آثار خود را در این گالری به فروش بگذارند، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۰ تجارت آنلاین شکل گرفت و در سال‌های اخیر نیز افزایش یافت. همچنین فروش مارکت آنلاین تا پنج سال پیش بین ۴تا ۵ میلیارد دلار بود و اکنون با جود شرایط کرونایی در جهان، مارکت هنر کوچک شد اما مارکت آنلاین رشد کرد.

وی افزود: حجم مالی حوزه هنر در ایران سالانه بین 400 تا 500 میلیارد تومان است و حدود 5 درصد آن در سال های اخیر به صورت آنلاین به فروش رفته است. تلاش و پیش بینی ما این است که رشد فروش انلاین بیشتر خواهد بود و فروش ارتیبیشن نیز افزایش خواهد داشت.

او همچنین عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا برخی از گالری ها همانند گالری آب انبار تعطیل شد، از این رو فروشندگان و خریداران آثار هنری به سمت فروشگاه انلاین روی آوردند و اگر مشکلات اقتصادی نبود نیز فروش بیشتر می شد. همچنین هنرمندان جوان بیشتر به این سمت گرایش دارند اما حجم مالی آثار هنرمندان پیشکسوت بیشتر است.

این گالری دار ضمن اشاره به این که آرتیبیشن هر فصل یک حراج برگزار می کند گفت: با این وجود ما مشکل تامین اثر نداشتیم و در مزایده های خود بخش های مختلفی چون خوشنویسی، قهوهه خانه ای و … را در نظر گرفتیم و وارد مزایده کردیم.

وی ادامه داد: خریداران در سطح کلان وابسته به برند هستند و برند نیز با شرایط خاصی باید تهیه، ارائه و معرفی شود نمی توان صرفا با پلتفرم ها و در فروش آنلاین هنر را به مخاطب عرضه کرد. آرتیبیشن با فضای آنلاین گره خورده و حتی نمایشگاه فیزیکی هم که برگزار می کنیم، خریداران آنلاین را نیز همراه خود داریم.

ارشاد علی عسگری در پایان سخنان خود گفت: هیچ شرکتی در ایران وجود ندارد که بحث حمل و نقل اثر هنری را در اختیار داشته و بتواند با اطمینان اثر هنری را به شهر یا کشور دیگر منتقل کنند. همچنین عدم موجودی اثر نیز از مشکلات دیگر این حوزه است.

تلاش ما در حوزه نمایش آثار هنری است

در ادامه این نشست سعید مزینانی درباره رشد فروش انلاین هنر بیان کرد: تمرکز ما در استود مزین بیشتر بر روی تولید محتوا در حوزه هنرهای تجسمی است نه فروش آثار هنری. تلاشمان نیز بیشتر بر حوزه تسهیل گری و نمایش آثار هنری روی مارکت بود تا دیده شوند که در نهایت به فروش آن ها کمک خواهد کرد.  

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در چندین حوزه زیر مجموعه ها را افزایش دادیم تا به تولید محتوای مطلوب در حوزه هنرهای تجسمی رسیده و بتوانیم وارد حوزه فروش آنلاین شویم. همچنین درحال ارتقای وب سایت خود هستیم که هم برای فارسی زبانان و هم برای غیر فارسی زبانان محتوا تولید کنیم.

هوش مصنوعی باید هنر را برای هر فرد شخصی سازی کند

محمد حسینی مقدم از دیگر میهمانان این وبینار در خصوص تاثیر فناوری های جدید در حوزه هنر و گالری های بازار هنر اظهار کرد: با توجه به روند رشد تکنولوژی این دغدغه امکان پذیر است ،اما وقتی در حوزه انتخاب اثر از طریق الگوریتم صحبت می کنیم باید چند امر را مد نظر قرار دهیم؛ به واقع در حوزه انتخاب متن این مورد از بین نرفته و ما همچنان رشته کتابداری داریم.

وی با اشاره به این که در حوزه هنر، تجاری سازی به خوبی اتفاق نمی افتد هوش مصنوعی نتوانسته آن را پیگیری کند ؛اظهار کرد: عالی ترین سطح هوش مصنوعی این است که باید هنر را بفهمد و این که تشخیص دهد به عنوان نمونه این مجسمه را انسان ساخته یا دستگاه. همچنین هوش مصنوعی در اقتصاد هنر باید الگوهای نهان هنر را کشف کند و برای هر شخص و خریدار آن را شخصی سازی کرده و آثار مختلف را برای خرید به خریدار معرفی کند.
او در ادامه بیان کرد: هوش مصنوعی یا الگوریتم هر چقدر قوی باشد در نهایت باید مدت طولانی شاگردی یک انسان را بکند و در گام اول باید جسم را تشخیص دهد و در گام دوم نیز هنری بودن اثر را تشخیص دهد. همچنین در گام بعدی باید بفهمد فاکتورهایی همچون شایعه، مرگ و غیره در قیمت گذاری یک اثر چه تاثیری دارد. این ها همه نیازمند دادن اطلاعات بسیار به هوش مصنوعی است.

مقدم در پایان سخنان خود عنوان کرد: با اشاره به این که زمان باعث تغییر ارزش هنری اثر می شود و ملاک ها در طول زمان تغییر می کند؛ این بدین معنی است که الگوریتم یا هوش مصنوعی را باید پویا کنیم.

با فروش انلاین هنر محدودیت مکانی وجود ندارد

غزال وصال نیز در بخش دیگر نشست «بازار آنلاین هنر» درباره فاکتورهای موثر خرید آنلاین تصریح کرد: به دلیل کرونا محدودیت های زیادی به وجود آمده و در حدود یکسال گذشته گالری ما به صورت فیزیکی تعطیل بود. ما به صورت جدی در حوزه فروش انلاین کار نکردیم اما فعالیت هایی چون برگزاری کلاس به صورت انلاین را داشتیم.

وی افزود: ما در حوزه زیرساخت به خوبی کار نکردیم و باید به مرم اطمینان خاطر بدهیم. همچنین نباید خریدارهای خود را به افراد داخل کشور محدود کنیم بلکه با فراهم کردن زیرساخت های مناسب می توانیم مخاطبان خارج از کشور را نیز داشته باشیم.

او با اشاره به این که گروه سنی مخاطب نیز اهمیت دارد و مخاطبان جوان با فضای مجازی بیشتر آشنا هستند بیان کرد: هنر یک کالای حسی است و خرید حضوری و اینکه مخاطب از نزدیک اثر هنری را ببیند بسیار اهمیت دارد و اثرگذار است. همچنین تمام رویدادهای مهم در تهران اتفاق افتاده است و تمرکز فعالیت ها در تهران بیشتر است. این موارد باید بررسی شود تا شهرستان ها مهجور واقع نشوند. البته با فروش انلاین دیگر محدودیت مکانی وجود ندارد و خریدار هر کجا می تواند خرید خود را انجام دهد.

غزال وصال در پایان درباره تاثیر فضای مجازی و حضور و فروش هنر در اینستاگرام گفت: این موارد بی تاثیر در کار گالری دارها نخواهد بود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که گالری ها همچنان مخاطبان خاص و عادی خود را دارند و برخی همچنان دوست دارند اثر را از نزدیک ببینند. ضمن این که خرید از گالری مزیت های خاص خود را دارد.

گزارش:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا