وقتی چاقی باعث بروز آلزایمر می شود

آلزایمر از دسته بیماری‌هایی است که هنوز هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و بنابراین محققان بیشتر تاکید بر موارد پیشگیری از بروز این بیماری را دارند و یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن است .

البته توصیه اکید کارشناسان این است که همه این موارد باید در سنین جوانی و نه حتی در میان سالی انجام شود . ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید:

اضافه وزن در جوانی زمینه ساز آلزایمر

مطالعه تصویربرداری عصبی نشان داد که چاقی به آسیب پذیری بافت عصبی کمک می‌کند، این در حالی است که حفظ وزن به حفظ ساختار مغز کمک می‌کند. همچنین اضافه وزن در اواسط عمر فرد، می‌تواند بر سلامت مغز در سنین بالاتر تاثیر داشته باشد.

این بیماری غالبا در افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود .پروفسور آنالنا ونیری از انستیتوی علوم اعصاب دانشگاه شفیلد و مرکز تحقیقات زیست پزشکی شفیلد گفت: «تصور می‌شود بیش از ۵۰ میلیون نفر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و تلاش تحقیقاتی، هنوز به درمانی برای این بیماری بی رحم دست نیافته است.با اتخاذ عادت سالم زندگی مانند حفظ کالری و ورزش منظم می توان عملکرد مغز رابهبود بخشید. پیشگیری نقش مهمی در مبارزه با بیماری دارد.

این مطالعه نمی‌گوید که چاقی باعث آلزایمر می‌شود؛ بلکه بر این نکته مهم تاکید دارد که اضافه وزن بر سلامت مغز تاثیر می گذارد و باعث تشدید بیماری می‌شود.»

نتایج شواهد

دانشمندان شواهد قانع کننده ای ارائه می دهند که نشان می دهد چاقی باعث کاهش جریان خون در مغز می شود که به نوبه خود به کوچک شدن مغز و ترویج بیماری آلزایمر منجر می شود.این یک پیشرفت بزرگ است زیرا به طور مستقیم نحوه واکنش مغز به بدن ما را نشان می دهد.

کمین بیماری‌ها از سال‌ها قبل

بیماری‌هایی که باعث آلزایمر می‌شوند، سال‌ها در کمین هستند تا به محض کامل شدن فاکتورهای بروز بیماری خودشان را نشان دهند و از جمله فاکتورهای تشدید کننده این بیماری، اضافه وزن و چاقی است ؛ بنابراین انتظار برای کاهش وزن در ۶۰ سالگی بسیار دیر است و ما باید در جوانی و حتی نوجوانی به فکر سلامت مغز و جلوگیری از این بیماری‌ها باشیم.

محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه فنلاند شرقی تصاویر مختلف مغز را مقایسه و تفاوت در غلظت‌های بافت‌های مغز را اندازه گیری کردند تا حجم ماده خاکستری را که در هنگام شروع آلزایمر از بین می‌رود، ارزیابی کنند،این ارزیابی نشان داد که چاقی ممکن است به آسیب پذیری عصبی افراد از نظر شناختی کمک کند.

کاهش وزن در بیماران آلزایمری

کاهش وزن معمولا یکی از اولین علایم در مراحل اولیه بیماری آلزایمر است، زیرا افراد فراموش می‌کنند که غذا بخورند یا به جای غذا، میان وعده‌های خود مانند بیسکویت را استفاده می‌کنند.

وزن سالم و حفظ ساختار مغز

حفظ وزن سالم می‌تواند به حفظ ساختار مغز در افرادی که قبلا دچار بیماری زوال عقل خفیف در بیماری آلزایمر شدند، کمک کند. برخلاف دیگر بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت، مردم اغلب درباره اهمیت تغذیه در رابطه با شرایط عصبی فکر نمی‌کنند، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که وزن سالم می‌تواند به حفظ ساختار مغز کمک کند.

منبع:خراسان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا