پرداختن به حوزه فرهنگ بازده اقتصادی زیادی دارد

 رییس جهاد دانشگاهی در گفت‌ و گو با سیناپرس  با بیان این که شان و فلسفه برگزاری نمایشگاه این است که هنرمندان یافته‌ های هنری و فناورانه خود را در محلی به نمایش بگذارند تا علاقه‌ مندان با آن آشنا شوند، گفت: اگر بخواهیم از کار هرکدام از این هنرمندان در محل استقرار خود به صورت جداگانه دیدن کنیم نیازمند زمانی طولانی است که معمولا این فرصت فراهم نمی‌ شود. به هر روی نمایشگاه فرصت مناسبی است تا مردم حضور پیدا کرده و از آثاری که در آن عرضه می شود دیدن کنند.

او در ادامه عنوان کرد: بنده همیشه از برگزاری نمایشگاه در هر حوزه‌ای، چه فرهنگی و هنری باشد و چه در حوزه تخصصی صنایع مختلف استقبال می کنم. به همین جهت از نخستین نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی و برگزاری آن در پارک ملی علوم فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی استقبال کرده و حمایت می‌کنیم.

وی افزود: به نظرم فضای مناسبی نیز در اختیار آن‌ ها قرار دارد و سعی شده از شخصیت‌ های  کشوری نیز دعوت شود تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند و از آن دیدن کنند؛ چون بحث فرهنگ و اقتصاد آن  دارای اهمیت است. به واقع هم اقتصاد آن ثروت‌ افزا بوده و هم خود هنر نیز روح افزاست.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: سال‌ های سال است که در دنیا موضوع اقتصاد فرهنگی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و می‌گویند بشری که با تمدن فعلی مواجه است، تمدنی که عمدتا با ماشین و سخت‌افزار و نرم افزار رو به رو است به لحاظ روحی نیاز دارد که آرامشی پیدا کند، صنایع فرهنگی می‌توانند این آرامش را به انسان بدهد. همچنین در کنار این ارامش می‌تواند اقتصاد بسیار قوی نیز به همراه داشته باشد.

او با اشاره به این که ایده راه‌اندازی اولین پارک صنایع نرم و خلاق فرهنگی که توسط جهاد دانشگاهی مطرح شد مهم و ارزنده است، بیان کرد: امیدوارم این پارک و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد در سایر استان‌ها نیز  اشاعه پیدا کرده و بتواند در حوزه صنایع فرهنگی ما کمک کند.

وی افزود: ما در حوزه صنعتی و فنی و مهندسی و کشاورزی  تلاش می‌کنیم خودمان را به سطح فناوری روز دنیا برسانیم و نوآوری نیز داشته باشیم ولی به عنوان نمونه در نهایت می‌گوییم کاری کردیم همانند فعالیتی که در کشورهای پیشرفته اروپایی دیگر انجام‌شده است. ضمن این که به ویژه در این زمینه‌ها در مبحث مواد اولیه و دستگاه‌ها، وابسته هستیم.

حمیدرضا طیبی در پایان گفت: ولی حوزه فرهنگ متعلق به بوم ما است و ریشه در تاریخ و فرهنگ چندهزارساله ساله ما دارد و زیست بوم آن در کشور فراهم است؛ لذا پرداختن به آن می‌تواند به سرعت ارزش افزوده اقتصادی داشته باشد.  همچنین به شدت مردم‌ دنیا که از ایران چه در قالب توریسم و‌ چه در قالب میهمان دیدن می‌کنند از این صنایع فرهنگی استقبال کرده و علاقه دارند این محصولات را همراه با خود ببرند، لذا بازده اقتصادی آن نیز زیاد است.

گزارش:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا