نخستین نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی برگزار شد

نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» با شعار به سوی آینده‌ای روشن، روز چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه سال جاری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی؛ دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران عالی رتبه کشوری برگزار شد.

محمد حسین ایمانی خوشخو در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت رواج اقتصاد فرهنگ در سازمان های دولتی و خصوصی کشور گفت: روز بسیار بزرگی است. ما در این مجموعه می‌خواهیم آنچه که در این چهل سال نخست نظام مبارک جمهوری اسلامی مغفول مانده بود را مورد توجه قرار دهیم. در حقیقت فرهنگ و هنر مولفه ای بوده است که همیشه به عنوان مصرف کننده شناخته می‌شد، اما هدف از تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تبدیل شدن فرهنگ به یک مولد درآمد زا در کشور است.

وی افزود: توجه به این موضوع خوشبختانه در معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد و دوست و برادرم آقای پرویز کرمی نسبت به این امر توجه خاصی دارد. نزدیک به سه سال است که از تشکیل نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در زمینه فرهنگ و صنایع فرهنگی می‌گذرد خدا را شکر می کنیم ، جهاد دانشگاهی که جهاددانشگاهی سراغ هر مولفه ایکه به هر دلیلی در کشور مغفول می ماند می ورد و امروز توانسته ایم به جایگاه بالایی برسیم.

به گفته ایمانی خوشخو، بسیاری از بزرگوارانی که در این افتتاحیه حضور دارند، نگاه اقتصادی و خلاقانه ای به فرهنگ دارند و هدف ما این است واژه صنایع فرهنگی تداعی کننده اقتصاد فرهنگی در کشور شود.

صنایع فرهنگی ظرفیت تبدیل به یکی از پایه های اقتصادی کشور را دارد

در ادامه این مراسم دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به نگرش جهاد دانشگاهی در تجاری سازی فرهنگ و صنایع فرهنگی گفت: همواره یکی از وظایف خود را در جهاد دانشگاهی تولید علم و فناوری در همه حوزه ها میدانیم و خوشبختانه مشکلی از این جهت که پا به پای دنیا گام برداریم نداریم. ما در بحث تولید قطعات صنعتی که چندان صرفه اقتصادی ندارند، نمی‌توانیم برنامه مدیریت برای تولید داخلی و بومی کردن آن داشته باشیم و در هر صورت باید وابسته باشیم اما از آنجایی که صنایع فرهنگی ریشه در تاریخ این کشور دارد و متعلق به بوم کشورمان است، ظرفیت آن را دارد که تبدیل به یکی از پایه های اقتصادی کشور شود.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: ما هیچگاه در توسعه صنایع فرهنگی وابستگی نخواهیم داشت و خوشبختانه مصرف کننده آن همه مردم در سراسر دنیا هستند
بنابراین میتوان با یک برنامه حساب شده به بازدهی مطمئنی رسید. به اعتقاد من مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی  می‌تواند خدمت بزرگی به فرهنگ کشور کند.

با صنایع خلاق می‌توانیم آرمان‌های انقلابی را صادر کنیم

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه فناوری نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: متاسفانه چیزی که به غلط در کشور ما جا افتاده است این است که فرهنگ و هنر پر هزینه است؛ اما به واقع نه خرج است و نه هزینه؛ بلکه ثروت بوده و ثروت‌زا نیز هست که ما نتوانستیم این تصویر را به درستی به جامعه نشان دهیم.

وی همچنین عنوان کرد: ایران اسلامی اخیرا در کنار فعالیت‌هایی که در راستای تامین زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور انجام می‌دهد در پی ایجاد هرچه بیشتر کارخانه‌های نوآوری و استارت‌آپ‌های مختلف است که شکل‌گیری این خانه‌های خلاق در استان‌های مختلف تشکیل‌دهند زنجیره تولید در کشور هستند. از این پس به همت جوانان اسلامی، اقتصاد خلاق را بسیار خواهیم شنید؛ امبدوارم در سال‌های آینده بند و بودجه‌ای برای این ساختارهای استارت‌آپی نداشته باشیم و همه کمک کنیم شرکت‌های خلاق، صنایع فرهنگی و فناوری هنر به جایگاه خود برسند.

او با اشاره به این که وقتی روح انسان این فعالیت‌های خلاقه را می‌بیند جلا پیدا می‌کند تصریح کرد: به واقع ما باید تلاش کنیم فرهنگ چندین هزارساله خود و ایران اسلامی را آنگونه که هست به دنیا نشان دهیم.

کرمی در ادامه سخنانش  عنوان کرد: چالش ما این است که زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی شکل نگرفته است و همچنان کارهای ما هنرمندمحور و فرد محور است؛ اگر بتوانیم این زنجیره را در این اکوسیستم فناوری، در دل خانه‌های خلاق  و در دل شتاب‌دهنده‌های تخصصی صنایع فرهنگی جابیندازیم، می‌توانیم در ۲۷۰۰ میلیارد دلاری که گردش مالی صنایع خلاق در دنیاست سهمی را شایسته حوزه فرهنگ و تمدنی ایران کنیم. همچنین اگر در این حوزه به خواسته‌های خود برسیم می‌توانیم آرمان‌های انقلابی خود را صادر کنیم و امیدوارم به زودی هر استانی خانه خلاق مختص زیست بوم خود با شرایط خود را داشته باشد.

منبع جهانی شدن دین است

 در ادامه این مراسم سید سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نسبت به هنر و‌ جهان نگاه‌های متفاوتی وجود دارد به نظر من نگاه اسلام به هنر جهانی است. به واقع منبع جهانی شدن دین بود و ادیان الهی بودند که خطابه‌های جهانی ارائه می‌کردند. چه خطاب قرار دادن مردم جهان، چه مومنان و چه امت که ۶۵ بار در قرآن تکرار شده است؛ بنابراین نگاه دین جهانی است. هنر نیز زبان جهانی دارد که ملت‌ها و سلیقه‌های جهان را به یکدیگر پیوند می‌زند.

وی افزود: بازنمایی ایران و تمدن ایرانی اسلامی با هنر پذیرش جهانی دارد و امروز کسانی که اسلام و ایران و شیعه هراسی را در جهان مطرح کرده و تصویر سیاهی از ایران ارائه می‌دهند وقتی وارد این سرزمین می‌شوند و ایران واقعی را می‌بینند شوک می‌شوند. به‌ واقع تصویر ایران در جهان بازنمایی شده با امور غیرواقعی است. واقعیت این است که ایران در درجه اول مردمی فاخر و آرام دارد که از روحیه باهم‌ بودگی لذت می‌برند.

او با اشاره به این که اگر به هنر با عناصر سازنده اجتماعی نگاه کنیم ‌نقش تقویت عضویت اجتماعی دارد عنوان کرد: باید در اقوام مختلف و حاشیه‌نشین و حوزه‌های خلاق مختلف تعلق اجتماعی و احساس افتخار کردن به سرزمین را ایجاد کرد. همچنین تقویت بودن و امید به زندگی از درون هنر به وجود می‌آید که همچون نقاشی، صنایع دستی و هنرهای تجسمی جلوه‌هایی از هنر است.

سعیدرضا عاملی در پایان گفت: گاهی هنر با همان ظرافت‌های اجتماعی که دارد تبدیل به رفتار هنرمندانه می‌شود هنر وجه عمومی‌تر و زیباتری پیدا می‌کند در هنر عنصر هویت وجود دارد و خاستگاه هنر می‌تواند از درون یک جامعه و‌جغرافیای ملی باشد. جنبه اجتماعی هویت با هم بودن است و ما نیاز داریم در جامعه هنری برای نماد شهری و ملی خود فکر کنیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا