صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد افتتاح شد

 مراسم افتتاح اولین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این مراسم دکتر طهرانچی و دکتر وحدت به ارائه سخنانی درخصوص لزوم اهمیت حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری پرداختند.

ماموریت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی جذب و هدایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است

عسکری غلام‌زاده، رئیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال اخیر تحولات بسیار مثبتی داشته و با توجه به وجود ۱۲۸ مرکز رشد، ۱۲۰۰ هسته فن‌آور، واحد فن‌آور و شرکت دانش بنیان، بیش از ۳۰ هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و ۳۵ هزار عضو هیأت علمی مدعو در دانشگاه، ضرورت تأسیس یک صندوق پژوهشی و فناوری کاملاً در دانشگاه آزاد اسلامی احساس می شد.

وی با اشاره به سند کلی نظام جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل بستر و پتانسیل فراوان نقش بسزایی در تحقق اهداف این سند خواهد داشت و بر همین اساس صندوق پژوهش و فناوری تأسیس می شود و تحقق اهداف سند کلی نظام جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ را در تمام اهداف و تصمیمات خرد و کلان خود قرار داده است.

غلام‌زاده با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت خود را جذب و هدایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه پژوهش و فناوری می داند، اظهار کرد: این صندوق تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بازوی اصلی دانشگاه درخصوص تأمین مالی به صورت تخصصی باشد.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مأموریت های این صندوق، گفت: ایجاد بستر و زمینه مناسب برای مشارکت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری، کمک به توسعه و ایجاد بستر مناسب برای دستگاه ها، صاحبان ایده و شرکت های دانش بنیان برای تجاری‌سازی طرح های دانش بنیان، ایجاد کسب‌وکارهای جدید با ارزش افزوده بالا در حوزه های مختلف فناوری های پیشرفته ازجمله مأموریت های صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی ادامه داد: اهداف راهبردی و بلندمدت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی شامل تجاری‌سازی طرح های پژوهشی از طریق حمایت مالی، اعطای وام و تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای ایده پژوهش های کاربردی نوآوری و فناوری، تأمین سرمایه خطرپذیر و مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایده ها و شرکت های دانش بنیان، تضمین بازپرداخت و پرداخت بموقع تعهدات اقساط شرکت های دانش بنیان و صدور ضمانت‌نامه های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان است.

غلام‌زاده با اشاره به سیاست های صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: ارائه خدمات حمایتی به پژوهشگران و فناوران، ایفای نقش نهاد پیونددهنده بین پژوهشگران و کاربران نتایج پژوهشی، حمایت از فعالیت های پژوهشی منجر به نوآوری، تهیه بانک اطلاعات پژوهشی و نوآوری، تشکیل کرسی های پژوهشی، کمک به مخترعان در سطح بین‌المللی و مشارکت در تجاری‌سازی نتایج تحقیقات ازجمله این سیاست هاست.

وی در ادامه به آماری از افتخارات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه براساس ویرایش ۲۰۲۱ رتبه‌بندی بین المللی بهترین دانشگاه‌های جهان«یو. اس. نیوز»، جایگاه نخست جهان در حوزه مهندسی مکانیک را کسب کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی همچنین رتبه اول ایران و ۷۱ جهان در تولیدات علمی سال ۲۰۲۰، رتبه اول ایران و رتبه ۳۹۵ جهان در سال ۲۰۲۱ براساس تازه‌ترین رده‌بندی «مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان» ، رتبه ۲۳ جهان در مهندسی عمران، رتبه ۲۹ جهان مهندسی شیمی، رتبه ۳۱ جهان در ریاضیات و رتبه ۳۹ جهان در حوزه انرژی و سوخت را از آن خود کرده است.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله مهمترین نهادهای دانشگاهی کشور با پتانسیل قابل توجه در زمینه های علمی و فناوری است، گفت: در حال حاضر فعالیت های این دانشگاه در سطح اول حوزه علم و دانش در کشور در جریان است و بی‌شک دانشگاه آزاد اسلامی را می توان فراگیرترین نهاد علمی کشور به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برشمرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ارتقای شرکت های دانش بنیان از نظر کمی و کیفی در سراسر کشور به عنوان یکی از سیاست های تشکیل صندوق، ارائه خدمات مالی در صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت ویژه جغرافیایی نخواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا