موج جدید شیوع ویروس کرونا با دما هوا و رطوبت مشخص می شود

طبق تحقیقی جدید دمای هوا و رطوبت نقشی کلیدی در زمان و مکان وقوع موج دوم همه گیری کووید ۱۹ دارند. به گفته محققان مدل‌های پیش بینی فعلی فقط دو عامل نرخ انتقال و بهبود را در نظر می‌گیرند. اما پژوهشگران قبرسی اطلاعات مربوط به رطوبت و دمای هوا را برای افزایش دقت پیش بینی نیز در نظر گرفتند.

نتایج پژوهش نشان داد به دلیل ارتباط مستقیم با پدیده آب و هوای فصلی وقوع دو همه گیری در سال اجتناب ناپذیر است. طالب دبوک و دیمیتریس دریکاکیس از دانشگاه نیکوزیا یک مدل رایانشی ابداع کرده‌اند که تغییرات آب و هوایی و رفتار ویروس را شناسایی می‌کند.

این تغییرات شاخص AIR( نرخ عفونت هوابرد) نامیده می‌شود روی غلظت ذرات ویروس کرونا در شرایط مختلف تمرکز می‌کند. شاخص مذکور در کنار اطلاعات ویروس کرونا تابستان ۲۰۲۰ در شهرهای پاریس، نیویورک و ریودوژانیرو به کار گرفته شد و توانست موج دوم کووید ۱۹ را در آنها پیش بینی کند.

دریکاکیس در این باره می‌گوید: ما پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های اپیدمیولوژی در کنار تأثیرات آب و هوایی (از طریق شاخص AIR) در نظر گرفته شوند. به گفته او اختلالات غیردارویی مانند پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی کارآمد هستند اما برای از بین بردن پاتوژن کافی نیستند.

دبوک نیز در این باره می‌گوید: هنگام شیوع پاندمی و در زمانی که واکسنی وجود ندارد، برنامه ریزی های دولتی باید با توجه به تأثیرات آب و هوایی بلندمدتر باشد و از سوی دیگر دستورالعمل ایمنی و بهداشت عمومی باید مطابق با آن باشد.

تحقیق مذکور در نشریه Physics of Fluids منتشر شده و نشان می‌دهد موج دوم شیوع ویروس کرونا با توجه به موقعیت مکانی هر منطقه در شمال یا جنوب خط استوا، متفاوت خواهد بود. دلیل این امر نیز زمانبندی فصل‌ها در نیم کره شمالی و جنوبی است. جالب آنکه اطلاعات پاریس و ریودوژانیرو بسیار متفاوت بود.

به گفته محققان مدل‌های پیش بینی آنها نشان می‌دهد همزمان با افزایش دما و کاهش رطوبت، میزان بیماری نیز کاهش می‌یابد. تحقیقات پیشین همین گروه نشان داده بود در باد معتدل با سرعت ۲ مایل بر ساعت، بزاق دهان می‌تواند در ۵ ثانیه ۱۸ فوت حرکت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا