عملیات غیر ممکن در مدار زمین

در دومین راهپیمایی فضایی در کمتر از یک هفته، دو فضانورد ناسا برای جمع بندی یک پروژه ارتقاء باتری های ایستگاه بین المللی فضایی که از چهار سال پیش آغاز شده بود، در خارج از این ایستگاه فعالیت ها لازم را انجام داده و پروژه را تکمیل کردند. پس از آن، فضانوردان به کارهای کوچک دیگری در این ایستگاه نیز رسیدگی کردند.

مایک هاپکینز (Mike Hopkins) و ویکتور گلوور (Victor Glover) از فضانوردان ناسا، هر دو از خدمه هفت نفره اکسپدیشن ۶۴ ، ساعت ۷:۵۶ صبح اول فوریه ۲۰۲۱، برای ماموریت فوق العاده ایالات متحده خارج از خط حمل و نقل هوایی Quest ایستگاه فضایی حرکت کردند. وظایف آنها شامل نصب یک باتری یون لیتیوم و یک صفحه آداپتور روی بخش خرپای P4 ، جایگزینی سه دوربین خارجی با کیفیت بالا و انجام چندین ماموریت دیگر در بیرون ایستگاه بین المللی فضایی بود.

در این ایستگاه فقط ۲۴ باتری لیتیوم یونی کارآمدتر مورد نیاز بود. به همین ترتیب، هر واحد جدید برای تکمیل مدار اصلی سری دو باتری به یک صفحه آداپتور احتیاج داشت. شش باتری و صفحه آداپتور طی چهار مأموریت مستقل ژاپنی در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل شد که یک ماه پس از آن باتری ها از طریق فضانوردان و یک راهپیمایی فضایی نصب شدند گفتنی است. بیشتر باتری های قدیمی از نوع نیکل-هیدروژن بودند.


هنگامی که باتری های خرپای P4 در ماه مارس ۲۰۱۹ تعویض شدند، مدتی پس از نصب یکی از باتری های کانال 4A خراب شد. باتری خراب شده در راهپیمایی فضایی بعدی برداشته شد و یک باتری قدیمی نیکل-هیدروژن دوباره نصب شد تا اینکه یک جایگزین به مدار ارسال شود. این جایگزین در مأموریت حمل بار CRS-19 SpaceX در دسامبر ۲۰۱۹ به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل شد. پس از آن هاپکینز در این راهپیمایی فضایی زمینه نصب نهایی آرایه های باتری خورشیدی به روز شده برای تقویت آرایه های فرسوده شده فعلی را فراهم کرد. آرایه های جدید قرار است به زودی در ماه می ۲۰۲۱ برابر با اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط فضاپیمای باری SpaceX’s CRS-22 Dragon ارسال و راه اندازی شود. 
قابل توجه است که تا کنون ۲۳۴ راهپیمایی فضایی برای مونتاژ، به روز رسانی و نگهداری ایستگاه بین المللی فضایی انجام شد که دو مورد از این راهپیمایی ها در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت. در ضمن کل زمانی که فضانوردان از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون در خارج از ایستگاه بین المللی فضایی صرف کرده اند در مجموع ۶۱ روز و ۷ ساعت و ۷ دقیقه بوده است. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا