فعالیت های انسانی، حیات حیوانات را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، تمام فعالیت های انسانی به نوعی رفتارهای جانوران را تغییر داده است اما مطالعات نشان می دهد به رغم این که فعالیت های مخربی چون شهرسازی و قطع درختان جزء فعالیت های پرخطری هستند که حیات جانوران را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد، اما در مقایسه با فعالیت هایی چون استفاده از هواپیما، شکار و تفریح در زیستگاه های حیوانات، تأثیر به مراتب کم تری به جا می گذارند.

این قبیل فعالیت های انسانی علاوه بر این که باعث کاهش توانایی حیوانات در یافتن غذا و باروری می شود، بیش از هر چیز باعث جابه جایی آنها از زیستگاه های خود می شود که می تواند تأثیر بسیار عمیقی روی حیات آنها داشته باشد.

محققان دانشگاه سیدنی معتقدند که تاکنون فعالیت های انسانی در محیط زیست باعث جابه جایی 167 گونه جانوری از زیستگاه هایشان شده است. زمانی که فعالیت های انسانی حیوانات را وادار به حرکت می کند، مانند زمانی که حیوانات از دست شکارچیان فرار می کنند یا به اجبار به سمت جاده ها حرکت می کنند، به طور متوسط 70 درصد بیشتر از زیستگاه خود دور می شوند.

به گزارش سیناپرس، اگر حیوانات به طور طبیعی حرکت نکنند و به دلیل عاملی بیرونی مجبور به ترک زیستگاه خود شوند، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. به عنوان مثال، بیش از نیمی از لمورهای ماداگاسکان به دلیل قطع درختان خانه های خود را ترک کرده اند. پوزوم های دم قلمویی در استرالیا هم تا 57 درصد زیستگاه های خود را که جنگل هایی با درختان بلند بود رها کرده و به سمت جاده ها آمده اند.

گوزن شمالی در سوئد به دلیل مزاحمت اسکی بازان در منطقه محل سکونت خود 33 بار سریع تر آن منطقه را ترک کرده اند. شیرهای کوهی در آمریکا با شنیدن صدای انسان آهسته تر حرکت می کنند که در عوض باعث دور شدن جوندگان در آن منطقه می شود. برخی دیگر از پرندگان بومی نیوزلند هم که به پراکنده شدن بذرها کمک می کنند، مسافتی را تا مناطق نظامی طی می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که کم ترین تغییر در حرکت حیوانات می تواند تأثیر به سزایی در افزایش حیات آنها داشته باشد و در حفظ جمعیت و میزان تولیدمثل آنها مؤثر خواهد بود و دیگر از نظر یافتن غذا، جفت یابی و پیدا کردن پناهگاه دچار مشکل نمی شوند و دیگر مجبور به ترک  زیستگاه خود نخواهند شد.
اما در این میان، برخی فعالیت ها مانند شهرسازی با وجود تمام اثرات مخربی که در محیط زیست به جا می گذارد، اما به دلیل یافتن راحت تر موادغذایی، حیوانات مجبور نمی شوند مسافت های زیادی را از زیستگاه خود دور شوند.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا