باشگاه گرانش مصنوعی برای کاهش اثرات منفی بی‌وزنی در فضا

تمرین با گرانش مصنوعی می‌تواند فواید قابل توجهی در کاهش اثرات منفی بی‌وزنی در فضا داشته باشد. اکنون مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت سانتریفیوژ فشرده انسانی مجهز به دوچرخه ارگومتر شده‌اند و فضانوردان می‌توانند در حین چرخش این سانتریفیوژ پدال زده و به تمرین خود ادامه دهند.

به گزارش ایسنا ، سانتریفیوژهای انسانی پلت‌فرم‌های قابل چرخشی هستند که قادرند با سرعت بالا نیرویی به قدرتمندی جاذبه زمین تولید کنند.

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت تمرین‌های متعددی قرار می‌گیرند. آنها روزانه زمان قابل توجهی را به تمرین‌های مختلف اختصاص می‌دهند تا اثرات منفی سکونت طولانی مدت در شرایط بی‌وزنی را خنثی کنند. با این حال هنوز هم مشکلاتی برای آنها پیش می‌آید؛ مشکلاتی از جمله آتروفی عضلانی، دردهای استخوانی، معضلات تعادلی و مسائل قلبی عروقی.

یک فضانورد با سوار شدن در این سانتریفیوژ احساس غلبه بر جاذبه‌ای قوی را تجربه می‌کند. سانتریفیوژ در مرکز ام‌آی‎تی در اندازه‌ای است که داخل یکی از ماژول‌های ISS قرار بگیرد. همچنین این سانتریفیوژها دارای حسگرهایی برای اندازه‌گیری متغیرهای قلبی عروقی از قبیل فشار خون، ضربان قلب، میزان تنفس، فعالیت‌های ماهیچه‌ای و نیروی پا هستند.

از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد تا به مدت 15 دقیقه در سه سطح قدرتی دوچرخه ارگومتر پدال بزنند. آنها 10 دقیقه باقیمانده را هم صرف کم کردن سرعت چرخش سانتریوفیوژ کردند.

شرکت‌کنندگان بدون کوچکترین ناراحتی در سرعت‌های نسبتا بالا توانستند به خوبی این آزمایش‌ها را پشت سر بگذارند.

جاذبه مصنوعی فواید بسیاری برای فضانوردان دارد، به ویژه افرادی که مدت‌های طولانی در ماموریت‌های فضایی به سر می‌برند.

این تحقیق در مجله Acta Astronautica منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا