در آینده اثر واکسن های کرونا کم می شود

به گزارش سیناپرس؛نگرانی های بسیاری در مورد کارایی ظاهراً پایین برخی از واکسن های تأیید شده نسبت به نسخه های جدید و جهش یافته کووید ۱۹ وجود دارد. برخی از ایمنی شناس ها معتقد هستند که با جهش بیشتر ویروس کرونا در آینده، اثر واکسن های فعلی کاهش پیدا می کند. 

اتحادیه اروپا در حال بررسی الزامات توسعه سریع و تولید واکسن های مناسب در برابر انواع نوظهور کووید ۱۹ است. اخیرا مقامات ارشد اتحادیه اروپا با مدیر عاملان غول های دارویی مانند فایزر/ بیوتک، مدرنا، آسترازینکا، جانسون اند جانسون، کیوروک و سانوفی در این زمینه گفتگو کردند. به نظر می رسد، همه این شرکت های دارویی توافق نامه هایی را برای تهیه واکسن کووید ۱۹ با اتحادیه اروپا امضا کرده اند.

کمیسیون اروپا در بیانیه ای خاطرنشان کرد که ظهور انواع جدید کووید ۱۹ تهدید قریب الوقوع کاهش اثر واکسن های تأیید شده اخیر را افزایش می دهد و با توجه به نگرانی های زیاد نسبت به کارایی ظاهراً پایین برخی از واکسن های تأیید شده به نسخه های جدید و جهش یافته کووید ۱۹، تأکید بر لزوم آماده کردن واکسن هایی علیه گونه های جدید کووید ۱۹ را زیاد می کند.

اورسولا فون در لاین (Ursula von der Leyen)، رئیس کمیسیون اروپا، استلا کریاکیدیس (Stella Kyriakides)، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا، تیری برتون (Thierry Breton)، کمیسر بازار داخلی، پیتر پیوت (Peter Piot) و مونسف اسلاوی (Moncef Slaoui) از مشاوران فون در لاین ویژه ویروس کرونا و همچنین امر کوک (Emer Cook) مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا، در کنفرانس ویدیویی شرکت کردند.
در این رابطه سوالات بسیار مهمی در رابطه با بحث کاهش تاثیر گذاری واکسن های کرونا مطرح شدکه متخصصان به آن پاسخ داده اند:
آیا برای مقابله با انواع نوظهور به واکسن های جدید نیاز داریم؟

ساتیانجیت راث (Satyajit Rath) از ایمنی شناسان موسسه ملی ایمونولوژی دهلی نو در پاسخ به این سوال گفت: «اگرچه انواع نوظهور کووید ۱۹ یک مشکل فوری نیست اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که برای مقابله با آنها پیشگیری های نسل بعدی را شروع کنیم. در حالی که واکسن های نسل اول به کند شدن همه گیری کمک می کنند واکسن های نسل بعدی به مقابله با انواع ویروس های مقاوم در برابر واکسن و انواع جهش یافته ویروس کرونا کمک خواهند کرد.
به اعتقاد این ایمنی شناس، یا ویروس های در حال ظهور مقاوم به واکسن وجود ندارند و یا در مقیاس و میزان زیاد گسترش پیدا نمی کنند تا باعث ایجاد یک مشکل فوری شوند. البته راث تأکید کرد که ادامه کار روی واکسن های نسل اول و نسل بعدی در مسیرهای موازی برای مقابله با همه گیری کرونا در حال انجام است و همچنین تلاش در آماده سازی برای جهش های احتمالی و انواع جدید ویروس کرونا ادامه دارد.

آیا اثر واکسن های فعلی با جهش بیشتر ویروس کرونا کاهش می یابد؟

وینیتا بال (Vineeta Bal) متخصص بین المللی ایمنی شناسی در این رابطه معتقد است که اثر واکسن های فعلی با جهش بیشتر ویروس کرونا کاهش پیدا می کند.
محققان نشان داده اند که برخی از انواع مختلف ویروس کرونا می توانند افراد را به راحتی نسخه اصلی آلوده کنند. در ضن پژوهشگران اعلام کردند که سویه های در حال ظهور ویروس کرونا، از جمله موارد گزارش شده از انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل، تهدیدی جدی برای اثر بخشی واکسن های کرونا هستند.
علاوه بر این، محققان دانشگاه راکفلر ایالات متحده آمریکا نیز اظهار داشتند که واکسن کرونای مبتنی بر آر ان ای پیام رسان (mRNA) ممکن است به صورت دوره ای به روز شود تا اثر بالینی را در برابر انواع تازه ایجاد شده ویروس کرونا، بهبود بخشد.  

کدام واکسن ها اثربخشی لازم را در برابر انواع جدید و جهش یافته ویروس کرونا دارند؟

تاکنون شرکت های فایزر و مدرنا ادعا کرده اند که آر ان ای پیام رسان (mRNA) واکسن های آنها در برابر انواع جدید و جهش یافته ویروس کرونا اثربخش هستند. 
در یک تحقیق کوچک، مشخص شد که آنتی بادی های ایجاد شده توسط واکسن کرونای مدرنا می توانند انواع جدید این ویروس را که برای اولین بار در انگلستان و آفریقای جنوبی یافت شدند را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنند. تحقیقات دیگری حاکی از آن است که واکسن فایزر قادر به محافظت دریافت کننده واکسن در برابر نوع جدید انگلستانی کرونا است.

در ضمن شرکت بیوتکنولوژی نواواکس (Novavax) اخیراً اعلام کرده است که کاندیدای واکسن کرونای آن، با نام واکسن NVX-CoV2373 ، در برابر هر دو نوع ویروس انگلستانی و آفریقای جنوبی، در آزمایش های بالینی فاز ۳ انگلستان و فاز ۲ آفریقای جنوبی اثربخشی بسیار بالا نشان داده است.

به گزارش سیناپرس؛رئیس و مدیر اجرایی این شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که واکسن این شرکت، اولین واکسنی است که نه تنها اثر بالینی بالایی در برابر کووید ۱۹ نشان داده بلکه اثر بالینی قابل توجهی را نیز در برابر هر دو نوع سریع الانتقال نو ظهور انگلیسی و آفریقای جنوبی داشته است.
لازم به توضیح است، واکسن نواواکس مبتنی بر پروتئینی است که از توالی ژنتیکی ویروس سارس ۲، عامل ایجاد کووید ۱۹ به دست آمده است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا