لزوم تقسیم کار ملی برای شبکه تحقیقاتHIV

 دکتر فرید نجفی صبح امروز -دوشنبه، 13 بهمن- در آیین گرامیداشت بیست و پنجمین سال فعالیت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تمجید از عملکرد این پژوهشگاه و تاکید بر لزوم کپی‌برداری از متدهای فعالیت آن گفت: شبکه تحقیقات HIV نیز باید نقشه‌ی پژوهش و نیازهای پژوهشی کشور را مشخص کند و تقسیم کار ملی برای آن صورت بگیرد.

وی با اشاره به لزوم فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان همان چیزی است که از مجموعه‌های دانشی انتظار داریم. شبکه‌ی چنین فعالیت‌هایی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم شکل گرفته است. شیوه‌ای که در این پژوهشگاه اجرا می‌شود باید در کل کشور کپی‌برداری شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره‌ی یکی از پروژه‌های در دستور کار این معاونت گفت: شروع این پروژه با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. در این طرح، دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور به عنوان مراکز همکار collaborating centres با نهادها و سازمان‌هایی همکاری می‌کنند که از آن‌ها به عنوان صنعت یاد می‌شود.

نجفی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: باید به سمت تحقیقاتی حرکت کنیم که در منطقه خودنمایی کنند و پژوهش‌هایی را در دستور کار قرار دهیم که بتوانیم آن‌ها را در سطح منطقه رهبری کنیم.

در ادامه‌ی این مراسم، دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که بزرگترین سرمایه‌ی ما در کشور سرمایه‌ی انسانی است، گفت: وجود پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم باعث حفظ این سرمایه‌ها شده است.

در بخش پایانی این برنامه، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عملکرد فعالیت پژوهشگاه بر لزوم سیاسی نبودن محققان تاکید کرد و افزود: ای کاش افرادی که پایه تحقیقاتی دارند و از زندگی خود برای تحقیق و پژوهش می‌گذرند غیرسیاسی باشند.

وی افزود: مشکل فعلی ما ناامیدی جوانان است و همین موضوع منجر به مهاجرت آن‌ها می‌شود. پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از نهادهایی هستند که در میان جوانان علاقمند به فعالیت‌های علمی ایجاد نشاط می‌کنند.

در پایان این سخنرانی‌ها، واحد شتابدهنده‌ی مرکز رشد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افتتاح شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا