رونمایی از نخستین مونوریل برقی در امارات

 اولین شبکه مونوریل برقی سریع السیر یا "اسکای پاد" به معنی "غلاف آسمانی" در شارجه امارات متحده عربی رونمایی شد.

مسیر این "اسکای پاد" معلق دو کیلومتر است و در پارک تحقیقات، فناوری و نوآوری شارجه توسط شرکت "یونیت اسکای استرینگ"(Unitsky String) از کشور بلاروس در حال ساخت است و تخمین زده می‌شود که اولین مسافران خود را طی چند هفته آینده جابجا کند.

این کابین‌های معلق مزایای زیادی دارند که مهم‌ترین آنها مقرون به صرفه بودن آنها است، چرا که ساخت آنها ارزان‌تر از احداث راه‌های جدید است و به تعمیر و نگه‌داری کمتری نیز نیاز دارد.

از آنجا که این وسیله نقلیه در هوا معلق است، این امکان را فراهم می‌کند که از زمین‌های زیر و اطراف آن برای فضای سبز یا ساخت املاک استفاده کرد.

اولگ زارتسکی  مدیر اجرایی این پروژه می‌گوید: ما مانند ساخت سایر زیرساخت‌ها نیازی به جاده سازی یا تخریب خانه‌ها برای استفاده از روش خود نداریم، بنابراین می‌توانیم این سیستم حمل و نقل را بسیار نزدیک به خانه مردم بسازیم. ضمن اینکه این کابین‌های جدید موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شوند.

وی افزود: در این نوع وسایل، طناب‌ها و چرخ‌های غلتکی به دلیل اصطکاک، سرعت را محدود می‌کنند، اما فناوری ما بیشتر شبیه به راه‌آهن است و چرخ‌ها روی یک ریل می‌غلتند. اصطکاک فولاد به فولاد در این وسیله وجود دارد، بنابراین به این معنی است که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. این روش یک راه حل صرفه جویی در مصرف انرژی است که دارای یک موتور الکتریکی است که می‌تواند تا حدی توسط انرژی خورشیدی یا باد کار کند.

این شرکت به دنبال ساخت اسکای پادهای بیشتری است. اکنون قرار است این مسیر آزمایشی ۲ کیلومتری در ماه مه افتتاح شود و یک مسیر ۱۳۰ کیلومتری از شهر شارجه تا بندر خور فکان می‌تواند برای حمل بار طی مدت سه سال عملیاتی شود.

این ریل جدید همچنین بسیار مقاوم ساخته شده است و انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ سال دوام داشته باشد.

این کابین‌ها می توانند تا ۱۴ مسافر را با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت جابجا کنند، در حالی که کابین‌های بزرگتر می‌توانند تا ۴۸ یا ۷۵ مسافر را با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت حمل کنند.

تخمین زده می‌شود که اگر چنین مسیری بین ابوظبی و دبی ساخته شود، مدت زمان سفر بین این دو شهر به کمتر از ۲۰ دقیقه برسد.

منبع:ایسنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا