پروژه پیشرفته آلمان برای رهگیری زباله‌های فضایی

به گزارش ایسنا، دانشمندان موسسه فرانهوفر مسئول ساخت اجزای راداری سیستم جدید هستند.

دانشمندان تخمین زده‌اند هم‌اکنون 20 هزار قطعه زباله فضایی با قطر بیش از 10 سانتی‌متر و با سرعت متوسط 25 هزار کیلومتر در ساعت، حول زمین مدارگردی می‌کنند و ماهواره‌های مدارگرد را در معرض نابودی یا آسیب قرار می‌دهند.

گفته می‌شود «رادار رهگیری و نظارتی فضایی آزمایشی آلمان» (GESTRA) بسیار پیشرفته خواهد بود و با استفاده از آنتن‌های قابل‌حرکت و کنترل‌شده، تصاویری با تفکیک‌پذیری بالا از اشیای منفرد ارائه خواهد داد.

ویژگی سیستم GESTRA داشتن آنتن‌هایی است که به طور الکترونیکی کنترل می‌شوند و چون دارای بخش‌های متحرک سنگین نیست، می‌توان آن را به سرعت دوباره جهت‌دهی کرد.

این سامانه قادر به مشاهده تعداد زیادی اجسام به طور همزمان خواهد بود و داده‌هایی با دقت و حساسیت بالا را در این زمینه ارائه می‌دهد.

سیستم مزبور مجهز به فرستنده‌ها و گیرنده‌های جمع‌شدنی خواهد بود که خود از آرایه‌ای از آنتن‌ها ساخته می‌شوند. هر یک از این آنتن‌ها از عناصر منفرد چندگانه ساخته می‌شوند و با فرکانس 1.3 گیگاهرتز عمل می‌کنند.

آرایه متشکل از آنتن‌ها مجهز به پردازشگرهایی با عملکرد بالا خواهد بود که ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی را به طور همزمان در جهت‌های مختلف شکار می‌کند. این موضوع به سیستم GESTRA امکان پوشش‌دادن بخش بزرگی از آسمان را می‌دهد.

سامانه مزبور همچنین می‌تواند از پرتو باریک‌تر برای رهگیری اشیای منفرد استفاده کند.

گیرنده‌ها و فرستنده‌های این فناوری جمع‌شدنی هستند و می‌توان آن‌ها را به آسانی به درون کانتینرهایی به ابعاد 4*4*16 متر منتقل کرد.

دانشمندان امیدوارند از این ابداع به عنوان سیستم هشداری استفاده کنند تا از ماهواره‌هایی که در فاصله 300 تا 3000 کیلومتری از زمین حرکت می‌کنند، محافظت کند.

این سیستم همچنین به دنبال قطعاتی از زباله فضایی خواهد گشت که مدارشان را ترک کرده و وارد جو می‌شوند.

فرانهوفر امیدوار است این پروژه را تا سال 2018 تکمیل کند؛ این سیستم توسط «مرکز هشدار موقعیتی فضایی آلمان» به صورت از راه دور کنترل ‌خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا