نقش شرکت های دانش بنیان در استفاده از انرژی باد

دکتر هاشم اورعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر جایگاه انرژی های تجدیدپذیر در توسعه کشور، گفت: به دو دلیل اساسی یکی محدود بودن منابع فسیلی و دوم اهمیت پرداختن به مسایل زیست محیطی، در جهان انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی باد مورد توجه قرار گرفته است. اما چرا سهم انرژی بادی اینقدر زیاد شده است؟ مساله اقتصادی است. مثلا سرمایه گذاری اولیه برای انرژی بادی 50 درصد کمتر از انرژی خورشیدی است. کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی و چین برنامه های بسیار گسترده ای دارند و در 10 سال آینده به جایی می رسند که حداقل یک سوم انرژی الکتریکی تولیدی خود را از منابع تجدیدپذیر به ویژه باد تامین می کنند. بنابراین امروز دیگر استفاده از انرژی باد در حد حرف و به عنوان یک مساله لوکس در نظر گرفته نمی شود.

رییس انجمن علمی انرژی بادی کشور افزود: در ایران اقداماتی برای استفاده از انرژی های نو انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. ما قابلیت زیادی جهت استفاده از باد برای تولید انرژی الکتریکی داریم. یک فاکتوری در نیروگاه های بادی داریم به نام ضریب ظرفیت. بدین معنا که چند درصد ظرفیت یک توربین در طول سال انرژی الکتریکی گرفته می شود. متوسط دنیا 22 درصد است اما در یک توربین 1.5 مگاواتی که در خواف در خراسان رضوی مشغول به کار است، در سال اول بهره برداری ضریب ظرفیت نزدیک 51 درصد بود. این نشان دهنده قابلیت و پتانسیل بسیار زیاد کشور ما برای استفاده از انرژی باد است. ولی چرا به نتیجه نرسیده است؟ در ایران مشکل ما اصلا فنی نیست. مساله ما عمدتا اقتصادی است و جالب این است که به خارج از وزارت نیرو هم مربوط می شود. خط مالی برای بهره برداری از این انرژی ها باز نیست. بانک مرکزی آمده و یک خط اعتباری با چین باز کرده است. صندوق توسعه ملی هم یک منبع ارزی است. این هردو مسیر وجود دارند اما هردوی این مسیرها باید از طریق یکی از بانک ها به عنوان بانک عامل باشند. بانک های ما اما به وظیفه خود عمل نمی کنند و کار عملا به زمین مانده است. مجلس هم قوانین حمایتی خوبی تصویب کرده است اما لازم است که دولت بیاید با شبکه بانکی کشور هماهنگ کند و این چالش ها را بردارد که این چندهزار مگاواتی که اقدامات اولیه آن انجام شده، به بهره برداری برسد.

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت های دانش بنیان را در توسعه استفاده از انرژی های نو چطور می بینید؟ گفت: ما باید شروع کنیم به تاسیس نیروگاه های بادی و از یک طرف می بایست دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وارد عمل شوند و از طرف دیگر، شرکت های دانش بنیان مسیر انتقال و تدوین فناوری در داخل را فراهم کنند. هیچ دلیلی ندارد که ما تا 5 یا 10 سال آینده نیروگاه بادی بخریم و بیاوریم نصب کنیم. ما می توانیم بخش قابل توجهی از نیازمان را در داخل تولید کنیم و شرکت های دانش بنیان نقش زنجیر ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی و مجریان این پروژه ها را ایفا می کنند.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا