انتقال پادتن‌های محافظ کرونا به فرزند از سوی مادران باردار

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان بارداری که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است بتوانند آنتی بادی‌های محافظ را به نوزاد متولد نشده خود انتقال بدهند. محققان شهر فیلادلفیا آمریکا در مطالعه اخیرشان دریافتند که اگر مادر در حین بارداری به ویروس کرونا مبتلا شود آنتی بادی‌های کووید می‌توانند به جفت جنین متولد نشده منتقل شوند.

این یافته‌ها نشانه خوبی برای والدینی است که نگران مبتلا شدن به ویروس در حین بارداری هستند اما محققان می‌گویند آنها نمی‌توانند با اطمینان ادعا کنند که نوزاد متولد شده از مادر آلوده به ویروس کرونا کاملاً ایمن است زیرا این مطالعه هنوز در حال بررسی است.

محققان این مطالعه آزمایشات خود را بلافاصله پس از زایمان بر روی افراد انجام دادند و طی آن به بررسی آنتی‌بادی در نمونه‌های خون مادر و همچنین خون بندناف پرداختند. خون بندناف بازتابی دقیق از خون نوزاد تازه متولد شده هنگام تولد است.

از بین ۱۴۷۱ زن مورد مطالعه قرار گرفته در این مطالعه(از ۹ آوریل تا هشتم اوت سال گذشته میلادی)، آزمایش کووید-۱۹، ۸۳ زن مثبت بود و آنتی‌بادی در خون بند ناف ۷۲(۸۷ درصد) نوزاد یافت شد.

۱۱ نوزادی که از مادران مبتلا به ویروس کرونا متولد شده بودند و فاقد آنتی‌بادی بودند نیز پس از انجام آزمایشات اعلام شد نتیجه آزمایش کووید-۱۹ آنها منفی بوده است.

محققان در مطالعه خود که در مجله "JAMA Paediatrics "منتشر شده است، گفتند: در این مطالعه هم گروهی، آنتی بادی‌های مادر مبتلا به کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی ۲(مبتلا به ویروس بدون علائم یا دارای علائم) در طول بارداری از طریق جفت به جنین منتقل شدند.

محققان همچنین دریافتند که اگر مادر تعداد زیادی آنتی‌بادی داشته باشد، آنتی بادی بیشتری به بدن جنین منتقل می‌کند و اگر تعداد سلول‌های ایمنی مادر نیز کم باشد جنین سلول‌های ایمنی کمتری دریافت می‌کند.

دکتر "کارن پوپولو"(Karen Puopolo) ، نویسنده این مطالعه گفت: این یافته باید در چارچوب این واقعیت قرار گیرد که کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی ۲ یک ویروس جدید است. نتایج ما بدان معنی است که آنتی بادی‌های مادر در برابر کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی ۲ می‌توانند به طور موثر از جفت عبور کنند. بنابراین نتایج ما نشان می‌دهد آنتی بادی‌های مشتق شده از بدن مادر می‌توانند راهی برای محافظت نوزادان در برابر کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی۲ باشند اما نمی‌توانیم با اطمینان به زنان باردار بگوییم که نوزاد متولد شده آنها در این صورت کاملا ایمن خواهد بود.

باید بررسی‌های بسیار زیادی انجام شود تا مشخص شود چه سطح و چه نوعی از آنتی‌بادی از نوزادان در برابر عفونت کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی۲  محافظت می‌کند و آن پادتن‌ها چه مدت در سیستم گردش خون نوزاد دوام می‌آورد.