جزئیات اولین فاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا اعلام شد

 کارآزمایی بالینی واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید– ۱۹ تولید موسسه رازی (Razi Cov Pars) منتشر شده است.

این واکسن در فاز یک بالینی در جمعیت بالغین سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله به صورت طراحی موازی در ۴ گروه شامل ادجوانت به تنهایی و واکسن در دوزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر انجام می‌گیرد.

این کارآزمایی بالینی تصادفی شده و دو سو کور انجام می‌شود. این مطالعه در حال بی مارگیری است.

هدف از مطالعه تعیین دوز، ایمنی و ایمنوژنیسیتی واکسن کووید پروتئین نوترکیب تولید موسسه رازی (Razi Cov Pars) است.

کارآزمایی بالینی فاز ۱، تصادفی شده، دوسوکور، با کنترل پلاسبو بر روی ۱۳۳ نفر انجام خواهد شد. ۱۳ نفر اول به صورت پیش قراول و ۱۲۰ نفر بعدی در چهار گروه وارد مطالعه می‌شوند.

محل انجام مطالعه بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

شرایط ورود به مطالعه: داشتن تابعیت ایرانی. داشتن حداقل تحصیلات دیپلم. سن ۱۸ تا ۵۵ سال. شاخص توده بدنی بین ۱۸ تا ۳۵ کیلوگرم بر متر مربع. دارا بودن سلامتی کامل بر اساس معیارهای بالینی و آزمایشگاهی. درجه حرارت کمتر یا مساوی ۳۷.۲ درجه سانتیگراد زیر زبانی صبحگاهی بر اساس تب سنج جیوه‌ای.

منفی بودن تیتر آنتی بادی IgG و IgM برعلیه آنتی ژن s کووید -۱۹. منفی بودن تست RT-PCR برای تشخیص کووید -۱۹. تست خونی منفی الایزا IgG برعلیه HIV.

تعداد ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰. امضای فرم رضایتنامه آگاهانه و قبول تعهدات مربوط به کاهش احتمال ابتلا به کووید ۱۹.

برای خانم‌های در سنین باروری ۱۸ تا ۴۹ سال: باردار نبودن بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی. برای خانم‌های در سنین باروری ۱۸ تا ۴۹ سال: تست منفی بارداری bHCG در روز غربالگری و روز واکسیناسیون. برای خانم‌های در سنین باروری ۱۸ تا ۴۹ سال: استفاده از حداقل یکی از روش‌های مطمئن ضد بارداری و تمایل به ادامه آن. عدم تمایل به بچه دار شدن و استفاده از روش‌های قطعی برای بچه‌دار نشدن تا سه ماه بعد از اتمام دوره واکسیناسیون (شامل خانم‌ها و آقایان).

تایید روانپزشک مبنی بر داشتن ظرفیت و سلامت روانی برای تصمیم گیری جهت شرکت در مطالعه.

شرایط عدم ورود به مطالعه: داشتن (در زمان مراجعه) هر نوع بیماری علامت دار حاد یا مزمن که نیازمند مراقبت مداوم داخلی یا جراحی در حال حاضر باشد. صاحبان مشاغل پر خطر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ شامل کادر درمان. مشاغل دارای تماس نزدیک با ارباب رجوع.

شیردهی. سابقه دریافت هرگونه واکسن در طی ۳۰ روز قبل از روز غربالگری. سابقه دریافت خون و یا هرنوع فرآورده‌ی خونی و یا ایمنوگلوبولین در ظرف ۳ ماه قبل از روز غربالگری. ابتلا به بیماری‌های کاهش دهنده سیستم ایمنی (مشکوک و قطعی). سابقه مصرف طولانی مدت داروهای کاهنده سیستم ایمنی (بیش از ۱۴ روز پشت سرهم) در ۴ ماه اخیر منتهی به روز غربالگری.

سابقه مصرف طولانی مدت (بیش از ۱۴ روز پشت سرهم) کورتیکواستروئید های سیستمیک (معادل ۱۰ میلی گرم یا بیشتر روزانه پردنیزولون) در ۴ ماه اخیر منتهی به روز غربالگری (به استثنای مصرف استروئیدهای موضعی). سابقه ابتلا به بیماری‌های آلرژیک از جمله آنژیو ادم و یا واکنش‌های آنافیلاکسی.

سابقه هر نوع حساسیت به دارو یا واکسن (شامل علایم بالینی خارش در محل تزریق، کهیر در بدن بعد از تزریق، قرمزی بیش از حد در محل تزریق). سابقه ابتلا به بیماری‌های اتوایمیون (به غیر از بیماری‌های اتوایمیون تیروئید کنترل شده، سلیاک پایدار و تحت کنترل (stable)، پسوریازیس خفیف، ویتیلیگو که نیاز به درمان کورتون و یا ای منو ساپرسیو نداشته باشد).

شیمی درمانی در عرض ۵ سال اخیر. سابقه ابتلا به سرطان ‎در ۵ سال گذشته. سابقه ابتلا به بیماری‌های جدی روانپزشکی. سابقه ابتلا به اختلالات خونی (دیسکرازی، انعقادی، کمبود یا اختلال پلاکت، کمبود فاکتورهای خونی). ابتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه از قبیل آسم و COPD که توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده باشد و تحت درمان باشد.

ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلبی عروقی که توسط پزشک تحت درمان باشد یا داشتن سابقه مداخلات قلبی توسط پزشک. ابتلا به فشار خون که توسط پزشک تحت درمان باشد. ابتلا به دیابت که توسط پزشک تحت درمان باشد. سابقه ابتلا به بیماری‌های نورولوژیک مزمن (از جمله تشنج و صرع). هرگونه سابقه سوء مصرف (اعتیاد) مواد و یا الکل در عرض ۲ سال گذشته.

هرگونه اختلال یا اشکال در نتایج آزمایشات هماتولوژی و یا بیوشیمی انجام گرفته در زمان غربالگری بالاتر از درجه ۱. سابقه ابتلا به کووید -۱۹ تایید شده. ابتلا به بیماری حاد تب دار در زمان تزریق واکسن. سابقه حساسیت به قرص استامینوفن. ابتلا به هپاتیت B وC حاد یا مزمن. دریافت داروی پروفیلاکسی برعلیه سل.

سابقه سنکوپ با تزریق و یا مشاهده خون. فردی که به هرعلت اسپلنکتومی شده است. هرگونه تماس نزدیک با فرد مبتلا ی قطعی به کووید -۱۹ در مدت حداکثر دو هفته قبل از روز دریافت دوز اول واکسن. سابقه قبلی ابتلا به بیماری‌های مانند سارس و مرس. شرکت در هر مطالعه بالینی (تحقیقاتی) غیر از این مطالعه.

گروه‌های مداخله عبارتند از سه گروه واکسن با دوزهای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر و یک گروه آدجوانت به تنهایی. این گروه‌ها فرآورده مطالعه را در روز ۰ و ۲۱ به صورت تزریقی دریافت می‌کنند. در روز ۵۱ سه گروه واکسن یک دوز داخل بینی به میزان ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ واکسن و گروه ادجوآنت یک دوز ادجوانت را دریافت می‌کنند.

متغیرهای پیامد اصلی

پیامدهای اولیه: رخداد علائم حیاتی غیرطبیعی و آنافیلاکسی (بلافاصله بعد از واکسیناسیون). رخداد ناخواسته موضعی و سیستمیک در طی هفته اول بعد از واکسیناسیون. یافته‌های غیرطبیعی آزمایشگاهی یک هفته بعد از هر دوز.

پیامدهای ثانویه: موارد بروز بیماری کووید ۱۹ دو هفته بعد از تجویز دوز دوم واکسن. رخدادهای شدید نامطلوب SAE. رخدادهای شدید پیش‌بینی نشده مشکوک SUSAR و رخدادهای نیازمند مراجعه به پزشک MAAE تا ۶ ماه بعد از آخرین دوز واکسن. سطح سرمی آنتی بادی‌های اختصاصی بر ضد آنتی‌ژن‌های S، S۱ N, S۲, NTC، RBD به روش الیزا ، میزان فعالیت آنتی بادی خنثی کننده VNT و فعالیت ایمنی سلولی تا یکسال بعد از شروع واکسیناسیون.

این کارآزمایی در سایت ثبت کارآزمایی بالینی ایران در ۲ بهمن ماه ۹۹ ثبت شده است و از سوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

تاریخ شروع بی مارگیری از ۱۰ بهمن تا ۲۰ اسفند ۹۹ است و از هر دو جنس در این مطالعه شرکت داده می‌شوند.

در این مطالعه از روش تصادفی سازی بلوکی Block Randomization با استفاده از سایز بلوک‌های متفاوت استفاده می‌شود. پس از تعیین نوع مداخله در هر شرکت کننده، یک کد غیر تکراری چهار رقمی به فرد اختصاص داده می‌شود (پنهان سازی). این شماره کد تصادفی سازی فرد شرکت کننده محسوب می‌شود و تا پایان مطالعه فرد با این شماره شناسایی خواهد شد.

زنجیره ۱۳۳ تایی اختصاص تصادفی برای استفاده در فاز اول مطالعه نزد اپیدمیولوژیست مطالعه نگهداری خواهد شد.

نحوه کور سازی نیز به این ترتیب است که در این مطالعه، پلاسبو (دارونما) استفاده خواهد شد. آدجوانت استفاده شده در واکسن بدون آنکه واکسن به آن اضافه شده باشد، نقش پلاسبو را خواهد داشت. به این ترتیب کلیه عوامل مطالعه نسبت به اختصاص نوع واکسن/IMP به شرکت کنندگان کور خواهند بود. لیست اختصاص تصادفی نزد اپیدمیولوژیست مطالعه نگهداری خواهد شد.

این مطالعه تاییدیه کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کرده است.

افراد ۷ روز اول بعد از نوبت اول و دوم واکسیناسیون (روزهای ۰-۷ و ۲۱-۲۷) به صورت روزانه بررسی می‌شوند. با استفاده از کارت‌های ثبت علائم روزانه که به بیماران در زمان واکسیناسیون تحویل می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا در مراجعه بعدی آنها را با خود بیاورند. با این بیماران در طی این هفت روز به صورت روزانه تماس گرفته خواهد شد و پرسنل مطالعه از تکمیل کارت‌ها اطمینان حاصل خواهند کرد.

تعداد و درصد رخدادهای شدید پیش بینی نشده مشکوک و هر نوع عوارض بررسی می‌شود.

در نهایت میزان فعالیت آنتی بادی خنثی کننده به عنوان تیتر آنتی بادی نوترالیزان در روز صفر و روز ۳۵ (۲ هفته بعد از دوز دوم) در تمامی شرکت کنندگان اندازه گیری خواهد شد. همچنین میزان فعالیت ایمنی سلولی در روزهای صفر، ۳۵ و ۶۵ و ماه ۵ و ۸ و ۱۲ اندازه گیری شده و مقایسه انجام خواهد شد.

برای گروه مداخله ۱: واکسن با دوز ۵ میکروگرم در ۲۰۰ میکرو لیتر، برای گروه مداخله ۲: واکسن با دور ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ ماکرو لیتر، برای گروه مداخله ۳: واکسن با دوز ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ ماکرو لیتر، دو نوبت واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ۱۹ تولید موسسه رازی به صورت IM در عضله دلتوئید و به فاصله ۲۱ روز ارائه می‌شود.

همچنین نوبت بوستر به شکل اسپری داخل بینی با غلظت ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر، یک پاف در حفره بینی در روز ۵۱ (از روز صفر) تجویز می‌شود.

گروه کنترل: دریافت ادجوآنت؛ شرکت کنندگان این گروه دو نوبت ادجوانت تولید موسسه رازی با غلظت ۵۰ درصد حجمی/ حجمی را به صورت IM در عضله دلتوئید و به فاصله ۲۱ روز دریافت می‌کنند. همچنین نوبت سوم این نوع مداخله را به شکل اسپری داخل بینی ادجوانت، یک پاف درحفره بینی در روز ۵۱ (از روز صفر) تجویز می‌شود.

منبع:مهر 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا