مواد شیمیایی باعث ایجاد لک و پیس می شود

دکتر فاطمه صادقی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: در اثر اختلال در تولید رنگدانه، ملانوسیت‌ها سلول هایی در قسمت هایی از پوست که غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند، تولید می کنند که لکه‌های سفید پوست در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند.

وی اظهار داشت: ویتیلیگو بیماری است که موجب کمبود رنگدانه در پوست و بروز لکه‌های سفیدرنگ روی پوست می‌شود،  لکه‌های سفیدرنگ ممکن است به طور غیرمنظم در هر جایی از بدن باشند و به خاطر تفاوت بین لکه‌های سفید و رنگ خود پوست، این بیماری در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر و بین ۹ تا ۲۰ سالگی در اطراف چشم، دهان، آرنج، زانو، انگشتان و کشاله ران ظاهر می شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: این بیماری در حدود یک تا ۲ درصد از جمعیت دنیا را مبتلا می‌کند که می‌تواند غشاهای مخاطی بدن و شبکیه چشم را نیز درگیر کند و موهایی که در نواحی مبتلا به ویتیلیگو  رشد می‌کنند نیز ممکن است سفید باشند و این بیماری قابل درمان نیست.

صادقی از جمله عوامل مهم ابتلا به این بیماری تماس پوست با مواد شیمیایی و استعداد ژنتیکی فرد مبتلا به آن ذکر کرد که در نتیجه نقص در آنزیم های پوست ایجاد می شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از عوامل بروز بیماری ویتیلیگو کمبود های تغذیه ای از جمله کمبود اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ است.

متخصص پوست و مو تصریح کرد: لبنیات و  انواع گوشت، مرغ و ماهی حاوی ویتامین ب ۱۲  هستند که می تواند نقش مهمی در پیشگیری از لک و پیس داشته باشد.

صادقی با بیان این که عامل دیگری که زمینه ایجاد ویتیلیگو را بوجود می آورد، عوامل التهابی و بیماری های دیابت و لوپوس است، گفت:  امگا ۳ موجود در ماهی یکی از مهم ترین عوامل تغذیه ای ضد التهاب است که حتی به صورت مکمل در زمان ایجاد التهاب برای افراد تجویز می شود و  در پیشگیری  از آن نیز می تواند موثر باشد.

وی افزود: آفتاب سوختگی یک خطر جدی برای ابتلا به این بیماری است،  بیمار باید پوست خود را از آفتاب محافظت کرده و از آن دوری کند،  هنگامی که فرد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، پوست رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کند تا از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش  محافظت کند.

این پزشک متخصص اظهار داشت: اما اگر فرد این بیماری داشته باشد، ملانین کافی در پوست وی وجود ندارد و باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند تا از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های طولانی مدت محافظت شود.

وی تصریح کرد: ویتیلیگو جزو بیماری‌های خودایمنی بدن است و هیچ‌ وقت کاملا خوب نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا