کاهش 70 درصدی کوسه ها و سفره ماهی ها

به گزارش سیناپرس، تحقیق مهمی که که نتایج آن اخیراً در نشریه معتبر نیچر منتشر شده است، نشان می دهد که تعداد کوسه ها و سفره ماهی های اقیانوسی در سراسر جهان از سال 1970 تاکنون حدود 71 درصد کاهش یافته است. این مطالعه حاکی از آن است که بیش از سه چهارم این گونه های اقیانوسی اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند.
به گفته پژوهشگران، خطر انقراض برای گونه های دریایی در درجه اول به دلیل صید بی رویه است، اگرچه در این رابطه، اندازه گیری کاهش این جانوران به شکل تک گونه ای دشوار بوده است.
همچنین، علیرغم آن که قبلاً نیز به کاهش جمعیت کوسه ها و سفره ماهی های اقیانوسی و ساحلی در مناطق مختلف جهان اشاره شده بود، اما هیچ گونه تجزیه و تحلیلی در مقیاس جهانی در دسترس نبوده است.
اما اکنون و در پژوهش جدید، دانشمندان دانشگاه جیمز کوک و دانشگاه چارلز داروین استرالیا در مطالعه ای با گستره جهانی، فراوانی نسبی 18 گونه اقیانوسی کوسه و سفره ماهی را از سال 1970 تا 2018 تخمین زده و خطر انقراض را برای همه 31 گونه کوسه اقیانوسی و سفره ماهی های موجود ارزیابی کرده اند.
این محققان دریافته اند که در سطح جهانی، میزان فراوانی کوسه ها و سفره ماهی های اقیانوسی از سال 1970 تا 2018 یعنی در بازه زمانی حدود 50 سال به میزان 71.1 کاهش یافته است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در این مطالعه، از 31 گونه اقیانوسی فوق، 24 گونه در حال انقراض هستند و 3 گونه کوسه شامل کوسه سفید اقیانوسی و کوسه اسکالوپ و کوسه بزرگ سرچکشی به شدت کاهش یافته اند، به گزارش سیناپرس، به طوری که بر اساس مقیاس ارائه شده توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گروه هایی که در معرض خطر جدی قرار دارند طبقه بندی شده اند.

مجریان تحقیق مورد اشاره، علت این کاهش را افزایش 18 برابری فشار نسبی صید این گونه های جانوری در جهان می دانند. آن ها استدلال می کنند که برای جلوگیری از سقوط جمعیت این جانوران آبزی مهم، لازم است اقدامات فوری توسط دولت ها و سازمان های جهانی انجام شود.

بدون شک، مهم ترین محدودیتی که در این باره می تواند در جهان اعمال شده و جان این جانداران را نجات دهد، ایجاد محدودیت های صید است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا