۶۸ درصدکشورهای دنیا برای مراقبت تسکینی بودجه تخصیص داده‌اند

دکتر باقر لاریجانی تاکیدکرد: : در سال ۲۰۱۹، از  ۱۹۴ کشور دنیا ۶۸ درصد آنها برای مراقبت تسکینی بودجه تخصیص داده‌اند که این میزان تنها حدود ۵۰ درصد بیماران را مورد حمایت قرار می‌دهد.

 لاریجانی در وبینار جنبه‌های اخلاقی مراقبت‌های حمایتی تسکینی با تاکید بر اصل کرامت انسانی، مفاهیمی همچون کیفیت زندگی و مرگ، ارتباط با بیمار در مراحل پایانی حیات و خانواده وی، بیهودگی درمان، فلسفه اخلاق مراقبت و مدیریت تخصیص منابع محدود را در این زمینه در خور توجه دانست.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت سالیانه ۴۰ میلیون نفر به مراقبت تسکینی نیاز پیدا می‌کنند که ۷۸ درصد آنها در کشورهایی با درآمد متوسط یا پایین زندگی می‌کنند و طبق آمار موجود، در کل دنیا فقط ۱۴ درصد از مردمی که نیازمند مراقبت تسکینی هستند، این خدمات را دریافت می‌کنند.

نائب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی سیاستگذاری ملی، برنامه‌ریزی مناسب، تامین منابع موردنیاز و تربیت نیروی انسانی لازم در کشورهای مختلف را در این زمینه ضروری خواند و  یادآور شد: علاوه بر سالمندی جمعیت و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در دنیا، شیوع برخی بیماری‌های واگیر از جمله کووید-۱۹، نیاز به مراقبت‌های حمایتی تسکینی را افزوده است؛ چرا که مراقبت‌های حمایتی تسکینی می‌تواند نقش بسیار موثری در کیفیت حیات بیمار و خانواده آنها، کاهش رنج مرگ و پشت سر گذاشتن مطلوب‌تر دوران سوگ داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۹، از  ۱۹۴ کشور دنیا ۶۸ درصد آنها برای مراقبت تسکینی بودجه تخصیص داده‌اند که این میزان تنها حدود ۵۰ درصد بیماران را مورد حمایت قرار می‌دهد.

بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم و غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی ادغام خدمات مراقبت تسکینی در برنامه‌های کنترل بیماری و نظام سلامت کشورها، فراهم کردن ابزار لازم برای پوشش دادن مسائل اخلاقی مرتبط، ارائه خدمات حمایتی تسکینی، حمایت از کشورها در جهت بهبود دسترسی به خدمات و ارتقای دسترسی کودکان به این گونه خدمات را از مهمترین اقداماتی دانست که از سال ۲۰۱۴ در کل دنیا با هدایت سازمان جهانی بهداشت برای بهبود دسترسی به خدمات مراقبت تسکینی مورد تاکید و حمایت قرار گرفته است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا