تصویب تسهیلات ۲ میلیارد ریالی مسکن اعضای هیات علمی جوان

جهانگیر حسن‌زاده روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا درباره تسهیلات رفاهی ودیعه و خرید مسکن برای اعضای هیأت علمی، اظهار داشت: ستاد امور رفاهی اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه دوم توسعه تشکیل شد؛ هدف این ستاد ارتقای منزلت و بهبود معیشت اعضای هیأت علمی است و در حوزه‌های مسکن، خودرو و تسهیلات رفاهی فعالیت می‌کند. با اقدامات ۲۵ ساله ستاد، بخش قابل توجهی از اعضای هیأت علمی توانسته‌اند از تسهیلات خرید و ساخت مسکن و خرید خودرو استفاده کنند.

وی افزود: در چارچوب ماموریت ستاد امور رفاهی، سال ۹۷ افزایش تسهیلات خرید مسکن از یک میلیارد ریال به ۲.۵ میلیارد ریال را از بانک مرکزی درخواست کردیم که با مساعدت رییس کل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این تسهیلات به مبلغ ۲.۵ میلیارد ریال افزایش یافت و تاکنون حدود پنج هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

حسن‌زاده اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مسکن در یکی دو سال گذشته، سهم این تسهیلات در خرید مسکن کاهش یافت و تقریباً پاسخگو نبود. پس از در میان گذاشتن موضوع با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست دوباره‌ای به دولت برای افزایش مجدد سقف تسهیلات مسکن با سه بند پیشنهادی تقدیم شد.

دبیر ستاد امور رفاهی اعضای هیأت علمی، گفت: بند نخست، افزایش تسهیلات مسکن به پنج میلیارد ریال، بند دوم کاهش سود تسهیلات و بند سوم که برای نخستین بار مطرح شد، تسهیلات ودیعه مسکن به میزان ۲ میلیارد ریال برای اعضای هیأت علمی جوان بود.

حسن زاده افزود: با نظر مساعد دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این درخواست خیلی زود به نتیجه رسید و با پیشنهاد وزارت علوم در ۲ حوزه شامل میزان تسهیلات خرید و ارایه ودیعه مسکن موافقت شد؛ در بخش سود وام هم امیدواریم تسهیلات مناسبی برای اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه همه اعضای هیأت علمی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند، افزود: اعضای هیأت علمی بازنشسته در آیین‌نامه‌های قبلی بانک‌ها به جهت اینکه حقوق خود را از وزارت علوم دریافت نمی‌کنند، مشمول تسهیلات مسکن نشده‌اند اما درخواست وارد کردن بازنشستگان به سیستم دریافت تسهیلات خرید و ودیعه مسکن مطرح شده است.

دبیر ستاد امور رفاهی اعضای هیأت علمی وزارت علوم، گفت: با توجه به اینکه آیین‌نامه‌های داخلی بانک‌های عامل برای وثیقه وام، اعضای هیأت علمی را در گذشته دچار مشکل کرده بود، میزان وثیقه را کاهش دادند تا درصد جذب اعضای هیأت علمی بالا برود.  امیدوارم این مساعدت از بانک‌ها ادامه داشته باشد و همه آنها اعم از قراردادی تا پیمانی و رسمی از این تسهیلات بهره‌مند شوند. تنها شرط بانک‌ها برای ارایه تسهیلات این است که متقاضیان در ۱۰ سال گذشته از این تسهیلات استفاده نکرده باشند.

وی گفت: یکی دیگر از پیشنهادها، در نظر گرفتن اقساط به صورت تصاعدی است؛ چون بازپرداخت وام‌ها ۲۰ ساله است و شاید در سال های اول، قسط‌ها با حقوق همخوانی نداشته باشد؛ بنابراین در سال های اول پیشنهاد کاهش میزان اقساط را مطرح کردیم.

حسن‌زاده اظهار داشت: بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۲ میلیارد ریالی نیز پنج ساله است و مبلغ اقساط با حقوق فعلی اعضای هیأت علمی همخوانی دارد.

دبیر ستاد امور رفاهی وزارت علوم درباره ارایه تسهیلات خودرو به اعضای هیأت علمی، خاطرنشان کرد: در گذشته اغلب شرکت های داخلی و خارجی، پیشنهاد فروش خودرو به اعضای هیأت علمی داشتیم اما بحران یکی دو سال گذشته ما را دچار مشکل کرد، حتی خودروسازان داخلی هم پاسخگو نیستند.

به گفته حسن زاده، تا سال ۹۷ تسهیلات خودرو به اعضای هیأت علمی ارایه می شد و الان بانک ها هم تسهیلات خودرو بر اساس تفاهم‌نامه‌ها را دارند اما نرخ سود تسهیلات توجیه اقتصادی نداشته و بازار خودرو هم وضعیت مناسبی ندارد؛ بنابراین اگر مقدور باشد تسهیلات واردات خودرو را برای اعضای هیأت توسط خودروسازان داخلی هماهنگ می کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا