چگونه قرارداد کاری ببندیم ؟

به گزارش سیناپرس، نشست کارگاهی «آشنایی با قراردادها» با حضور دکتر بتول آهنی، معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مدیران عامل شرکت ها و استارتاپ های حوزه فناوری و صنایع فرهنگی، روز چهارشنبه هشتم بهمن ماه سال جاری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد. 

آهنی در ابتدای این نشست کارگاهی با اشاره به ضرورت آشنایی با حقوق قراردادها در کسب و کارها گفت: آشنایی با حقوق قراردادها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، در حقیقت اگر کسب و کاری دارید و در یک بستر حرفه ای فعالیت می کنید باید با امکانات حقوقی قراردادها آشنا باشید. 

وی افزود: این امر به قدری اهمیت دارد که برای کیفیت کسب و کارتان باید از یک مشاور حقوقی بهره بگیرید؛ تا اطلاعات کافی از حقوق قراردادها داشته باشید. 

آهنی گفت: اما اغلب کسب و کارهای نوین از داشتن یک مشاور حقوقی طفره می روند؛ چراکه معتقدند این فرآیند هزینه بر است؛ در حالیکه باید بدانند در صورت رخداد مساله حقوقی بیشتر از آنچه که یک مشاور حقوقی هزینه داشته است را باید صرف کنند. 

این کارشناس حقوقی درباره ماهیت قراردها خاطرنشان کرد: کلیه قرار دادهای داخلی و خارجی تقریبا مشابه هستند و تنها در برخی تبصره ها با یکدیگر تفاوت دارند. حوزه هایی مانند انتقال فناوری و خرید و فروش جزو قراردادهای خاصی هستند که شاید با دیگر قراردادها تفاوت داشت باشند.

وی ادامه داد: امروزه موضوع مهم در بحث قراردادها، تجارت الکترونیک است که اغلب در بستر اینترنت منعقد می شود. گفتنی است، در این موارد ضرورت شفاف سازی به شدت حس می شود. 

آهنی گفت: تمامی قراردادها را می توان به ساختمانی تشبیه کرد که دارای اسکلتی است. به این اسکلت حقوق قراردادی می گویند. تفاوت اصلی در قراردادها در تبصره های آن است که بر حسب موضوع متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به عنوان قرار دادها گفت: معمولا عنوان قراردادها به عنوان یک راهنمای کلی شناخته می شود اما از درجه اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ چراکه در برخی مواقع این امکان وجود دارد که عنوان با ماهیت قرارداد همخوانی ندارد. در نظر قاضی هم عنوان از درجه اهمیت کمی برخوردار است. مولفه مهم در قرار دادها ماهیت آن است که شروط در آن درج شده است. 

آهنی افزود: برای مثال بسیاری از شرکت های دلال که در فضای اینترنتی فعالیت می کنند به عنوان فروش یا مشارکت خود را می شناسانند، اما به هر حال دلال هستند و قرارداد باید یک قرار داد دلالی باشد.
به گفته این کارشناس، همانگونه که پیش تر اشاره شد، از نظر قاضی ماهیت اهمیت زیادی دارد نه عنوان قرار داد.

وی ادامه داد: صحت قرار داد دیگر مولفه مهم است؛ پیش از آنکه قرار داد بسته شود؛ مذاکراتی صورت می گیرد که دارای صورت جلسه است. این نوع صورت جلسه ها شما را ملزم به تعهد نمی کند مگر آنکه ماهیت آن قرار داد باشد مانند قول نامه ها یا برخی پیش نویس ها. 

آهنی گفت: گاهی پیش قرار دادها خودشان قرارداد هستند، برای مثال قول نامه ها خود یک پیش قرار دادی است که در اصل به عنوان قرارداد شناخته می شود. باید حواستان باشد که چه پیش نویسی را امضا می کنید و پیش قراردادی که ایجاد تعهد نکند صرفا جنبه تفصیلی دارد و قاضی می تواند در تفسیر بهتر از آن استفاده کند. 

معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید کرد: مذاکرات ایجاد تعهد نمی کند اما جزو ادله اثبات دعوا هستند. در بحث ادله باید گفت اسناد اعتبار زیادی دارند به ویژه اگر سند رسمی باشد؛ اما اگر غیر رسمی هم باشد قاضی باید ترتیب اثر بدهد. 

گزارش:مهتاب دمیرچی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا