نقش مهم سلول‌های ایمنی بدن در شدت بیماری کرونا

موسسه کارولینسکا به نظر می‌رسد که تفاوت‌های فردی در نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به کروناویروس، بر شدت بیماری اثر می‌گذارند.

پژوهشگران "موسسه کارولینسکا"(Karolinska Institutet) در سوئد، طی بررسی جدیدی نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹، سطح بالایی از یک نوع سلول ایمنی خاص موسوم به "سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید" (MDSC) را در بدن خود دارند. ممکن است که این پژوهش، درک بیشتری از نحوه تاثیر واکنش‌های ایمنی اولیه بر شدت بیماری ارائه دهد.

بیشتر افراد مبتلا به کووید-۱۹، نشانه‌های خفیف تا متوسطی دارند و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبود می‌یابند. با وجود این، کووید-۱۹ در موارد شدید می‌تواند به نارسایی تنفسی یا حتی مرگ منجر شود. هنوز مشخص نیست که چرا شدت بیماری در افراد متفاوت است.

سلول‌های تی، بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی مانند کووید-۱۹ بر عهده دارند. بررسی‌ها نشان داده است که سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید هنگام بروز بیماری‌های التهابی، افزایش می‌یابند. اثر مهارکننده این سلول‌ها بر فعالیت سلول‌های تی نیز اثبات شده است. در هر حال، نقش سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید در عفونت‌های تنفسی، تا حد زیادی ناشناخته است. از آنجا که سطح پایین سلول‌های تی، یکی از مشخصه‌های کووید-۱۹ به شمار می‌رود، درک نقش سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید در بروز این بیماری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

پژوهشگران در این پروژه، ۱۴۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا کشنده را مورد بررسی قرار دادند که به طور مکرر از خون و مجرای تنفسی آنها نمونه‌گیری شده بود. سپس این افراد را با بیماران مبتلا به آنفلوانزا و افراد سالم مقایسه کردند.

سیستم ایمنی نامتعادل

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که سطح سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید در مقایسه با موارد خفیف و افراد سالم، به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به افراد سالم، سلول‌های تی کمتری را در خون خود داشتند و نشانه‌های از اختلال عملکرد را بروز دادند.

بررسی‌ها نشان داد که سطح سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید در ابتدای دوره بیماری، نشان‌دهنده شدت بیماری در مراحل بعد است.

"آنا اسمد سورنسن"(Anna Smed Sörensen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج این پژوهش، به افزایش درک ما در مورد علت بروز کووید-۱۹ شدید کمک می‌کند و نقش مهمی در درک ارتباط میان سیستم ایمنی ذاتی که سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید را شامل می‌شود با دستگاه ایمنی تطبیقی که سلول‌های تی را در بر دارد، ایفا می‌کند. یک اتصال قوی بالینی نیز در این میان وجود دارد زیرا شاید بتوان به صورت بالقوه از نتایج این پژوهش برای بیماری‌های شدید استفاده کرد.

یکی از محدودیت‌های این پژوهش، تعداد بیماران و مقدار ماده نمونه‌ای است که امکان جمع‌آوری آن وجود داشت زیرا هر نمونه در حد کارایی آن مورد استفاده قرار گرفت.

سورنسن ادامه داد: گام بعدی پژوهش ما، بررسی بیشتر ارتباط میان قسمت‌های گوناگون سیستم ایمنی بدن مانند سلول‌های سرکوبگر مشتق‌شده از میلوئید، سلول‌های تی و پادتن‌ها است.

این پژوهش، در "Journal of Clinical Investigation" به چاپ رسید.