کمک پارک فناوری تهران در حوزه کارآفرینی

 هنر ما این است که در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی با توجه به زنجیره‌ی ارزش پارک و با کمک همدیگر، مسیر توسعه‌ای را طی کنیم.

 میزگرد «پارک‌های علم و فناوری» در چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی با حضور دکتر  عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر صفاری‌نیا رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه پردیس، مهندس مجید دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، دکتر رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان و دکتر بهنام طالبی معاون مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم به عنوان دبیر اجرایی میز گرد برگزار شد.

در این میزگرد که با هدف بررسی نقش پارک‌های علم و فناوری در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی برگزار شد، به بیان موضوعاتی چون چالش اتصال استارتاپ‌ها به شرکت‌های بزرگ، نوآوری باز، تفاوت collaboration و cooperation و … پرداخته شد.

دکتر عباس زارعی هنزکی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این میزگرد با تأکید بر نقش حائز اهمیت پارک‌های علم و فناوری بر توسعه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور گفت: پارک‌های علم و فناوری جایگاهی دارند که شرکت‌های در حال توسعه و هسته‌های فناور در آن شکل می‌گیرند و کار و رسالت خود را تحقق می‌بخشند. هم‌چنین مکانیزم دیگر به این صورت است که ابتدا استارتاپ وارد می‌شوند. سپس به کمک ما scale up می‌شوند و مطابق با استانداردها توسعه یافته و به موفقیت می‌رسند.

وی ادامه داد: ما نیز در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استمداد از دیگر پارک‌ها و حوزه مدیریت اصلی پارک‌ها در وزارت عتف می‌توانیم به هسته‌های فناور و شرکت‌های فناور کمک کنیم. هنر ما این است که در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی با توجه به زنجیره‌ ارزش پارک و با کمک همدیگر، مسیر توسعه‌ای را طی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به چگونگی نقش پارک‌ها بر رفع مشکلات ارتباط بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ که ارتباطشان به عنوان موتور پیشران نوآوری کشور مطرح می‌شود، گفت: این معضل ارتباط میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ مسأله‌ اساسی برای همه‌ دنیا است. نکته‌ مهم ارزیابی بیرونی داشته‌های استارتاپ‌ها و شرکت‌ها و داشتن نگاه اکوسیستمی به این مسأله است.

دکتر زارعی ادامه داد: نقش دانشکده‌های کارآفرینی در اینجا کلیدی است. فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های کارآفرینی با توجه به این‌که به درک و دیدگاه کارآفرینانه دست پیدا می‌کنند می‌توانند نقش تسهیل‌گر را میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ ایفا کنند. هم‌چنین به آیین‌نامه فناوری (regulation tech) نیاز داریم. در واقع به حذف قوانین مانع و ایجاد قوانین تسهیل‌گر نیازمندیم. اگر می‌خواهیم عناصر زیست بوم کارآفرینی را کامل کنیم و ارتباط میان اعضا به درستی شکل گیرد نیاز به جو اعتمادی است که فارغ‌التحصیلان کارآفرینی می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد به عنوان نمونه‌ای از ارتباط موثر بین صنعت، دانشگاه و دولت، خاطرنشان کرد: زنجیره‌ ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به گونه‌ای تعریف شده است که از مسأله‌یابی و ایده‌دهی تا اثبات مفهومی و رسیدن به نمونه‌ محصول اولیه و در ادامه رسیدن به TRL های بالا و شرکت شدن حمایت می‌کند. این نکته حائز اهمیت است که در این زنجیره ارزش صنایع بزرگ می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری و یا منتور شیپ به این زنجیره وارد شوند. در حال حاضر نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران چند مرکز بزرگ با صنایع کلان کشور را ایجاد کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تفاوت collaboration و cooperation گفت: در حقیقت می‌توان cooperation را مصداق همکاری نوازندگان یک ارکست دانست که می‌نوازند تا یک نوای مشترک و بی‌نقص حاصل شود، اما collaboration همانند فضای فیس‌بوک (facebook) می‌ماند که هرکسی محتوای خود را منتشر کرده و دیگران برداشت منحصربفرد خود را دارند.

دکتر زارعی یادآور شد: reverse pitch ها، وبینارها، کافه‌ها و دیگر برنامه‌های مشابه از مصداق collaboration محسوب می‌شوند که در آن‌ها افرادی محتوای خود را ارائه داده و دیگران بنا به نیاز خود از آن بهره می‌برند مانند reverse pitch فولاد مبارکه‌… .

 چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی با همکاری استارتاپ‌ها و سازمان‌های بزرگ و به منظور حل نوآورانه‌ چالش‌های طرفین از روز سه‌شنبه 7 بهمن ماه جاری در بستر آنلاین آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه، 9 بهمن ماه ادامه دارد. از جمله بخش‌های مهم این کنفرانس برگزاری کارگاه‌ها و میزگردهای تخصصی در حوزه‌ کارآفرینی است.

منبع:ایسنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا