کشف پادشاه مرموز و گمشده در تاریخ

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در سال 2019 میلادی، در حال تحقیق و بررسی در مورد یک تپه باستانی به نام ترکمن-کاراهویوک (Türkmen-Karahöyük) در مرکز ترکیه بودند. 
یک کشاورز محلی به این گروه باستان شناسان اطلاع داد که در نزدیکی تپه باستانی ترکمن-کاراهویوک یک کانال وجود دارد که اخیراً لایروبی شده و یک سنگ عجیب بزرگ از آن بیرون آمده که نوعی کتیبه ناشناخته روی آن حکاکی شده است. در زمان کشف این تخته سنگ بخش از آن در آب بود و با بررسی متخصصان و باستان شناسان مشخص شد که این تخته سنگ یک اثر باستانی است.  

جیمز آزبورن (James Osborne) از باستان شناسان دانشگاه شیکاگو در اوایل سال ۲۰۲۰ در این رابطه گفت: « ما خطی را که روی تخت سنگ نوشته شده بود تشخیص دادیم: خط لوویایی از خطر های هیروگلیف بود که در عصر مفرغ و آهن در منطقه استفاده می شد.»به گزارش سیناپرس، محققان با کمک مترجمان دریافتند که هیروگلیف های موجود در این تخت سنگ باستانی که اصطلاحاً آن را سنگ یادبود نامیدند، به یک پیروزی نظامی می بالند. قابل توجه است که نه فقط خبر از پیروزی نظامی، بلکه شکست فریگیه (Phrygia)، پادشاهی آناتولی که تقریباً سه هزار سال پیش وجود داشته نیز در این کتیبه ذکر شده است.


خانه سلطنتی فریگیه توسط چند مرد مختلف به نام میداس (Midas) اداره می شد اما قدمت این تخته سنگ، بر اساس تجزیه و تحلیل زبانی، نشان می دهد که هیروگلیف آن می تواند به شاه میداس افسانه ای معروف به لمس طلایی (golden touch) اشاره داشته باشد. 
بنا بر اسطوره‌های یونانی، شاه میداس، پادشاه فریگیه هرآنچه را که لمس می‌کرد به طلا تبدیل می‌شد و به همین دلیل به لمس طلایی یا لمس میداس مشهور بود. 
نشانه های حکاکی شده روی تخت سنگ کشف شده، حاوی یک هیروگلیف خاص بود که پیام پیروزی از سوی پادشاه دیگری، به نام هارتاپو را نشان می داد. هیروگلیف ها نشان می دهند که میداس توسط نیروهای هارتاپو دستگیر شده است.  
در این تخت سنگ نوشته شده است: «خدایان طوفان، پادشاهان [مخالف] را به اعلیحضرت تحویل دادند.»
آنچه در این مورد قابل توجه است این است که تقریباً چیزی در مورد پادشاه هارتاپو و همچنین در مورد منطقه پادشاهی که وی اداره می کرد، شناخته شده نیست. به گزارش سیناپرس، با این وجود، این تخته سنگ نشان می دهد که تپه عظیم ترکمن-کاراهویوک ممکن است پایتخت هارتاپو بوده و در اوج شکوه خود حدود ۳۰۰ هکتار مساحت داشته است. 

آزبورن در این رابطه گفت که ما هیچ تصوری از این پادشاهی نداشتیم ولی با کمک این یافته، اطلاعات جدید و عمیقی در مورد عصر آهن خاورمیانه به دست آوردیم. وی در ادامه توضیحاتش گفت: « احتمالا در داخل این تپه، کاخ ها، بناهای تاریخی و خانه هایی وجود داشته باشد. این تخته سنگ یک کشف شگفت انگیز ، فوق العاده و البته همراه با خوش شانسی بود  اما باید گفت که این فقط آغاز کار است.»

در این پروژه، باستان شناسان در حال انجام ادامه بررسی ها هستند و یافته های فعلی باید در حال حاضر به عنوان اطلاعات مقدماتی در نظر گرفته شوند. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا