اختلال رشد پسران با استفاده زودهنگام آنتی بیوتیک

به گزارش سیناپرس ، نتایج یک پژوهش بین المللی جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک در چند هفته اول زندگی با کاهش وزن و قد در پسران تا شش سالگی همراه است، گرچه در خصوص دختران این مورد، موضوعیت ندارد. یافته های این مطالعه حاکی از آن هستند که این اثر احتمالاً به دلیل تغییر در ترکیب میکروبیوم روده اتفاق می افتد.

بر این اساس استفاده از آنتی بیوتیک در نوزادان تازه متولد شده طی هفته های اول زندگی منجر به تغییراتی در ترکیب میکروبیوم روده می شود. با این حال، عواقب طولانی مدت این مواجهه ناشناخته بوده و نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

در این تحقیق ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک در دوران نوزادی و در 14 روز اول پس از تولد با رشد کودک تا سن شش سالگی در تعداد نزدیک به 12 هزار کودک متولدشده بین سال های 2008 تا 2010 در فنلاند بررسی گردید.

محققان با استفاده از نمره آماری و بر اساس نمودارهای رشد دریافتند که پسران و نه دخترانی که به عنوان نوزاد در معرض آنتی بیوتیک قرار داشته اند، نسبت به گروه هایی که چنین تجربه ای نداشته اند، وزن و قد کمتری تا شش سالگی داشته اند.

اگرچه طبق این نتایج، استفاده از چنین داروهایی پس از دوره نوزادی، مشکلی ایجاد نکرده و حتی با شاخص توده بدنی بالاتر هم در پسران و هم در دختران همراه بوده است.

به گزارش سیناپرس ،این محققان در آزمایشی جداگانه، میکروبیوتای مدفوع را هم از نوزادانی که در معرض آنتی بیوتیک قرار گرفته بودند و هم از دیگر نوزادان عادی، به موش های عاری از هرگونه میکروب پیوند زدند.
بررسی ها نشان داد که این اتفاق باعث می شود رشد موش های نر تا 24 ماه بعد، دچار اختلال شود. اما موش های ماده دچار هیچ گونه مشکلی در این خصوص نشدند.
به گفته این محققان، قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک به شکلی زودرس با تغییرات طولانی مدت در میکروبیوم روده همراه است و می تواند منجر به کاهش رشد پسران تا سن شش سالگی شود. اما این که چرا دختران از این مورد جان سالم به در می برند، نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
این یافته ها که اهمیت توجه و احتیاط ویژه در استفاده از آنتی بیوتیک در نوزادان را یادآور می شوند، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا