کارت ویزیت سنتی در هند

این پارچه مستطیل شکل از قرن هجدهم نمادی از فرهنگ آسامی بوده است. جدا از اهمیت فرهنگی و تاریخی آن، منحصر به فرد بودن گاموسا به این خاطر است که نمایانگر سبک سنتی بافندگی در مرزهای شرقی هند است.

گاموسا تنها محصول منحصر به فرد هند با تنوع فرهنگی گسترده ای که دارد نیست و در واقع یکی از بیش از 370 محصولی است که منحصراً در مناطق مختلف هند تولید می شوند. در یک تلاش بسیار بزرگ برای محافظت، تبلیغ و تجلیل از فرهنگ هند، در سال 2005-2004 نشانه های جغرافیایی (Geographical Indications یا GI) به عنوان یک حق مالکیت معنوی که متعلق به جامعه تولید کننده کالاهای ذکر شده هستند مورد استفاده قرار گرفت.

اولین محصولی که با این معیار شناخته شد چای دارجیلینگ بود. از آن زمان تا کنون این فهرست به بیش از 350 قلم محصول محلی منحصر به فرد افزایش یافته و هر ساله درخواست های جدید هم دریافت می شود.
نشانه های جغرافیایی تولیدکنندگان را قادر می سازد تا از تولید یک محصول مغایر با استانداردهای مالک نشانه ثبت شده در محدوده جغرافیایی مشخص توسط واحد های غیرمجاز جلوگیری کنند. به عنوان مثال، در مورد بیکانر بوجیا که یک میان وعده خوش طعم از بیکانر راجستان است، در مناطقی که از نشانه جغرافیایی بیکانر محافظت می شود، تولیدکنندگان بوجیای ذکر شده از اصطلاح "بیکانر" برای میان وعده ای که در این منطقه مشخص تولید نشده و یا استانداردهای تعیین شده در توسط این نشان جغرافیایی را رعایت نکرده استفاده نمی کنند.

محافظت از اصالت

نشانه های جغرافیایی ثبت شده برای مدت نامحدود، محافظت قانونی را برای محصولات دارای برچسب ایجاد می کند که به شناسایی و ثبت تولید کننده (های) اصلی و قانونی کمک می کند. سیستم GI عمدتا باعث رونق اقتصادی تولیدکنندگان در یک منطقه جغرافیایی می شود و به آن ها کمک می کند تا محصولات خود را از محصولات رقابتی در بازار متمایز کنند.
کلیه محصولات دارای برچسب GI تنها پس از احراز معیارهای کیفیت و اصالت شناخته می شوند. به همین ترتیب، GI به عنوان نشانه ای به مصرف کنندگان کمک می کند تا محصولات اصلی را شناسایی کنند و به رونق اقتصادی تولیدکنندگان بیفزایند. گفته می شود اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان آماده پرداخت هزینه های بالاتر برای کالاهایی هستند که از یک منطقه خاص جغرافیایی با استفاده از یک مجموعه مهارت و دانش سنتی منحصر به فرد آن منطقه با برچسب GI قابل شناسایی هستند.

تحت مالکیت هند

نشانه های جغرافیایی مالکیت معنوی هستند، به این معنی که نشانه های جغرافیایی در هند مستقل از هرگونه حقوق موجود در سایر کشورها می باشند. حمایت قانونی مناسب از نشانه های جغرافیایی  برای جلوگیری از سو استفاده از آنها ضروری است. شایان ذکر است در سطح بین المللی توافق نامه ای مربوط به جنبه های تجارت محور حقوق مالکیت معنوی (TRIPS) توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) حداقل استانداردهای حفاظت از GI را که اعضای سازمان تجارت جهانی ملزم به رعایت آنها در قوانین ملی مربوطه در کشور خود هستند، تعیین می کند.

با پیوستن به این تعهد، هند قانون نشانه های جغرافیایی کالا (ثبت و حفاظت) 1999 را تصویب کرده است. در این راستا، برای محافظت از هویت این محصولات هندی نه تنها در داخل کشور، بلکه در سراسر جهان، به کنسرسیوم های چند ملیتی درخواست هایی ارائه شده است.

به عنوان مثال، چای دارجلینگ تنها برچسب GI است که تحت مقررات اتحادیه اروپا ثبت شده است. هند 15 نمونه از چنین نشانه های جغرافیایی در خارج از کشور را ثبت کرده است که مطابق با استانداردهای مشابه و با کیفیت بالا هستند.

نشانه های جغرافیایی هویت میراث فرهنگی و ملی هند هستند. محصولات دارای برچسب و تولید کنندگان آنها جزء لاینفک فرهنگ و جامعه متنوع این کشور محسوب می شوند. قانون GIG نمادی از تعهد هند به استفاده از آگاهی معاصر برای محافظت از دانش سنتی است و میراث هند را به طور همزمان در سراسر کشور ارتقا می دهد. مستندسازی، که در واقع دارای ماهیت محافظت و ترویج این محصولات است، تلاشی در جهت رشد فکری پایدار می باشد.

* چیناراجا جی نایدو، معاون ثبت برچسب های GI 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا