افزایش خطر ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به سرطان غیرفعال

مطالعات قبلی نشان داده اند که خطر ابتلا به موارد شدید کووید-۱۹ در بیماران سرطانی که تحت درمان قرار دارند و یا آنهایی که در بیمارستان بستری هستند در مقایسه با افرادی که سرطان ندارند، به اندازه قابل توجهی بالاتر است اما اطلاعات اندکی در مورد بیماران مبتلا به سرطان که هنوز از بیماری خود بی اطلاع هستند،  در دسترس است.

یافته های این مطالعه بر اهمیت رعایت موازین بهداشتی کووید-۱۹ مانند فاصله اجتماعی و ماسک پوشیدن و واکسیناسیون برای همه بیماران و نه تنها افرادی که به تازگی بیماری سرطان در آنها تشخیص داده شده و یا دارای سرطان فعال هستند، تأکید می کند.

کارا ماکسول نویسنده ارشد این مطالعه و  استادیار خون شناسی- آنکولوژی و ژنتیک در دانشکده پزشکی «پرلمن» در دانشگاه «پنسیلوانیا» گفت: بیمارانی که سرطان دارند باید مراقب باشند که در این مدت در معرض ابتلا قرار نگیرند.

وی در عین حال تاکید کرد: با این حال یافته های اخیر مطالعه ما نشان می دهد که نه تنها بیماران مبتلا به سرطان فعال که اکنون تحت درمان قرار دارند یا در بیمارستان بستری هستند بلکه تمام بیماران آنکولوژی باید برای محافظت از خود، اقدامات احتیاطی قابل توجهی را در طی همه گیری انجام دهند.

محققان در این مطالعه سوابق بیش از چهار هزار و ۸۰۰ بیماری را که آزمایش کووید-۱۹ انجام داده بودند، بررسی کردند و ارتباط میان وضعیت سرطان و عواقب ابتلا به کووید-۱۹ را در مورد آنها بررسی کردند.  

در این بررسی از ۳۲۸ موردی از این افراد که تا ژوئن ۲۰۲۰، نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شد، ۶۷ نفر (۲۰.۷ درصد) در سابقه پزشکی خود تشخیص ابتلا به یک سرطان داشتند (۸۰.۶ درصد مبتلا به تومور جامد بدخیم و ۱.۷۳ درصد سرطان غیر فعال داشتند).

نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کووید-۱۹  از جمله بیماران مبتلا به سرطان فعال ( ۱۸ درصد) و سرطان غیرفعال (۴۹ درصد) در مقایسه با بیماران غیر سرطانی (۵۵.۲ درصد در مقابل ۲۹ درصد) به میزان بیشتری در بیمارستان و در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند (۲۵.۷ درصد در مقابل ۱۱.۷ درصد)؛ همچنین میزان مرگ و میر آنها پس از ۳۰ روز بیشتر بود. (۱۳.۴ درصد در مقابل ۱.۶ درصد)

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه درحالی که سرطان فعال به اندازه قابل توجهی با وخیم تر شدن عواقب کووید-۱۹ در این بیماران ارتباط داشت، خطر ابتلا به موارد شدید کرونا در بیماران مبتلا به سرطان غیر فعال که به کووید -۱۹ مبتلا شده بودند نیز در مقایسه با بیماران کرونایی که سرطان نداشتند، بیشتر بود.

مطالعات نشان می دهد که بیماران سرطانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض کووید-۱۹ هستند و این موضوع تا حدودی به عواملی مانند سن بالاتر، میزان سیگار کشیدن بیشتر، بیماری های همراه، تماس مکرر با پرسنل درمان و اثرات درمان های سرطانی ارتباط دارد.

نتایج مطالعه اخیر همچنین نشان می دهد که خود سرطان و تاثیر آن بر بدن می تواند در تشدید عفونت های کووید-۱۹ نقش داشته باشد. به گفته محققان، نتایج این مطالعه از این فرضیه پشتیبانی می کند که سرطان یک عامل مستقل خطرساز در زمینه بهبودی ضعیف از کووید-۱۹ است.

 ویروس کرونا موسوم به کووید- ۱۹، اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر «ووهان»  در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در  روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

نتایج این مطالعه در مجله JNCI Cancer Spectrum منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا