بهبود چسبندگی سطوح با دستگاه دانش بنیان پلاسمای سرد

پوریا صیفی کارشناس تحقیق وتوسعه این شرکت دانش بنیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص این محصول افزود: این شرکت در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، با بهره گیری از متخصصان فوتونیک و پلاسما کار خود را آغاز کرده و در زمینه­ ساخت و طراحی سیستم­ های پلاسمایی، ادوات پیشرفته آزمایشگاهی و کاربرد آنها در صنایع مختلف فعالیت دارد.

وی یادآور شد:‌ دستگاه جت پلاسمای سرد اتمسفری هوا قابلیت پردازش سطوح فلزی و غیر فلزی در ابعاد صنعتی وبهبود چسبندگی این سطوح را فراهم می کند،  این دستگاه با تولید عوامل فعال شیمیایی و ذرات باردار شامل الکترون ها و یون ها امکان تثبیت چاپ و بهبود چسبندگی را بر روی سطوح مختلف ایجاد می کند.

این کارشناس ادامه داد: سطوحی در صنعت هستند که آب دوست نیستند یا رنگ پذیر نیستند ما برای اینکه این نقاط ضعف را در صنعت برطرف کنیم این دستگاه  را طراحی و تولید کرده ایم.

صیفی گفت: تثبیت چاپ روی پلاستیک، تثبیت چاپ روی سیم، بهبود چسبندگی، آب بندی چراغ اتومبیل، چسباندن برخی سطوح بدون استفاده از چسب و تنها با فعال کردن شیمایی آنها با پلاسما از جمله کاربردهای این دستگاه دانش بنیان است.

وی افزود: این دستگاه به این نحو کار می کند که جت پلاسمایی از خروجی دستگاه خارج می شود و با یک بار تیمارکردن سطح، رافنس ناومتری سطح بالا می رود و خلل و فرج نانومتری بر روی سطح و از طرفی نیز گلبول های عاملی بر روی سطح ایجاد می شود و این امر باعث می شود که ما به راحتی سطحی را داشته باشیم که پیش از این به هیچ عنوان نمی چسبید الان با این عمل می چسبد و چسبندگی پیدا کرده است.

این کارشناس ادامه داد:  از این دستگاه در صنعت خودروسازی برای  تمیزکاری سطوح، افزایش چسبندگی الاستومرها و فلزات، بهبود درزبندی چراغ اتومبیل، بهبود رنگ پذیری سپر، سطوح پلیمری و غیر پلیمری، در صنعت بسته بندی برای افزایش چاپ پذیری بسته بندی ها، بطری ها، در صنعت چاپ برای افزایش چاپ پذیری و رنگ پذیری سطوح مختلف مانند سطوح، در صنعت  لوازم خانگی، اسباب بازی ها، وسایل تزئینی و در صنعت نساجی برای افزایش آبدوستی الیاف کاربرد دارد.

صیفی با اشاره به نمونه های تولیدی این دستگاه گفت: با استفاده از این دستگاه توانستیم بدنه کشتی ها که از آلومینیوم خاصی تهیه شده اند یا بدنه هواپیما که رنگ پذیر نیست را رنگ پذیر کنیم.

وی اضافه کرد: چندین دستگاه را به صنایع خودروسازی فروختیم و الان در مراحل تحقیقاتی این شرکت ها قرار دارد که نتایج خوبی گرفته اند.

وی افزود: درصنایع اپتیک صنعت خودرو در بخش چراغ ها همیشه یک نقصی فنی وجود داشت و آن نیز نچسبیدن طلق در بخش لامپ ها بود، زمانی که می خواهند دو قسمت از یک لامپ خودرو(طلق و بدنه خودرو) را بچسباند مشکل نچسبیدن  طلق وجود داشت که با استفاده از این فناوری این مشکل حل شده است.

این کارشناس ادامه داد: صفر تا صد این دستگاه  طراحی و تولید داخل است.

به گفته وی دستگاه از یک منبع تغذیه متغیر ۵۰۰ تا یک کیلو وات و یک نازل جت پلاسما تشکیل شده است، این دستگاه جت پلاسمای سرد است اما با اینکه الکترون هایی که در این دستگاه وجود دارد به دمای ۱۱ هزار درجه سانتیگراد می رسند اما خود گازی که از دستگاه بیرون می آید در بالاترین حد به ۶۰ درجه سانتیگراد می رسد اما یون هاو الکترون های پر انرژی میدانیی را بر روی سطح ایجاد می کنند که می توانند اثراتی که گفته شد از قبیل چسبندگی را به مرور زمان ایجاد کند.

صیفی یادآور شد: ایجاد این قابلیت ها درهر سطح نیز بسته به میزان انرژی که نیاز دارد تا آب دوست شود، آب گریز شود، رنگ پذیر و چسب پذیر شود متفاوت است و بستگی به سطح هدف دارد.

به گفته  وی در حال حاضر از نمونه های این دستگاه در دنیا در صنایعی مانند اپتیک و خودروسازی استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا