دریافت سیگنال های فضائی 5 میلیارد ساله

یک تلسکوپ بسیار قدرتمند استرالیائی ، موفق به دریافت امواج رادیوئی شد که  در حدود 5 میلیارد سال پیش و قبل از شکل گیری منظومه شمسی از سوی کهکشانی با نام PKS B1740-517 ساتع شده است .  به گفته پژوهشگران این کهکشان در حدود 5 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، تلسکوپ های  قدرتمند استرالیائی در غرب این کشور موفق به شناسائی امواجی شده اند که از کهکشان موسوم به PKS B1740-517 در جنوب صور فلکی آرا southern constellation of "Ara " ساتع شده بود .

پژوهشگران و ستاره شناسان پس از بررسی این سیگنال ها به دلیل مدت زمان بسیار زیاد از انتشار این امواج ، بسیار شگفت زده شده اند . گفتنی است که اگرچه این امواج بسیار ضعیف هستند ولی به خوبی توسط گیرنده های قدرتمند استرالیا ثبت شده اند . این امواج برای سایر تلسکوپ ها قابل دریافت نبوده و تنها سیستم های قدرتمند Array Pathfinder project's (ASKAP) که شامل 36 بشقاب گیرنده فضائی قدرتمند هستند ، موفق به شناسائی این امواج شده است .

در همین زمینه جیمز آلیسون James Allison  از پژوهشگران و دانشمندان مرکز CSIRO در استرالیا اعلام کرد : " این امواج ثبت و دریافت شده نشان می دهد که ما به سمت یک کهکشان بزرگ در حال کشیده شدن هستیم . "

ستاره شناسان از طریق شناسائی گاز هیدروزن در کهکشان ها ، قادر به شناسائی ان ها هستند و این روش حتی در زمانی که نور ستاره های آن کهکشان کم شده یا به وسیله مقادیر زیادی غبار پوشیده شده اند نیز قابل استفاده است .

منبع 1