نابودی سلول های سرطانی به کمک اشعه لیزر

دانشمندان و متخصصان دانشگاه هریوت وات در ادینبورگ انگلستان در حال ساخت یک سیستم لیزر جدید هستند که می تواند به جراحان کمک کند تا سلول های سرطانی را با دقت بالا و ایمنی بیشتر از بین ببرند. این لیزرهای بسیار دقیق سلول های سرطانی را بدون اینکه به بافت نزدیک و سلول های سالم آسیب برسانند، نابود می سازند.  از این فناوری می توان برای درمان سرطان های مغز ، سر و گردن استفاده کرد. 

گفتنی است از طرف شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی (EPSRC) انگلستان به پروفسور جاناتان شفارد (Jonathan Shephard) ۱/۲ میلیون پوند کمک هزینه داده شده تا این سیستم را توسعه دهد.

سیستم لیزری جدید حول لیزرهای پیکو ثانیه فوق سریع ساخته می شود که انرژی را در یک سری پالس هایی که طول یک تریلیونمین ثانیه دارند، تحویل می دهد. 
پیش از این، تیم پژوهشی متخصصان دانشگاه هریوت وات اثبات کرده بود که این ایده به خوبی برای سرطان های روده بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و اکنون در حال کار  با پزشکان دانشگاه و بیمارستان آموزشی لیدز هستند تا این سیستم جدید را برای استفاده در سرطان های مغز توسعه دهند.
پروفسور جاناتان شفارد از کارکرد این سیستم لیزری جدید روی سلول های سرطانی روده بزرگ گفته و اظهار داشت که در از بین بردن سلول های سرطانی روده بزرگ دقت عمل پزشکان به عرض موی انسان رسیده و آسیب رسانی به سلول های سالم به حداقل می رسد. به گزارش سیناپرس، وی در توضحاتش افزود: « از آنجا كه این پالس های لیزری بسیار كوتاه هستند، دیگر گرمایی برای سوزاندن بافت اطراف بخش سرطانی باقی نمی ماند و سلول های سالم آسیب نمی بینند در حالی که این همان اتفاقی است كه با ابزارهای جراحی فعلی رخ می دهد.»

به گزارش سیناپرس، شفارد در رابطه با اهمیت از بین بردن سلول های سرطانی گفت: « مهمترین اصل در هر عمل جراحی سرطان اطمینان از برداشته شدن کلیه سلول های سرطانی است. عدم انجام این کار منجر به بازگشت سرطان می شود.» بر اساس توضیح وی یک آزمایش نهایی برای دقت عمل این سیستم لیزری جدید روی مغز به عنوان یک عضو بسیار حساس و حیاتی در حال انجام است چرا که حتی از دست دادن میکروسکوپی بافت سالم و آسیب رسیدن به ساختارهای حیاتی اطراف می تواند عواقب عملکردی زیادی داشته و تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی بگذارد.
این تیم همچنین روی ایجاد یک سیستم مبتنی بر فیبر نوری انعطاف پذیر متمرکز است که می تواند سلول های سرطانی را با دو درجه کوچکتر از فناوری فعلی هدف قرار داده و از بین ببرد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا