رونمایی از کتاب تهران، گذرگاه جهانگردان

امروز و در حاشیه مراسم اختتامیه جایزه جهانی خشت طلایی تهران در سالن همایش های برج میلاد، از کتاب « تهران، گذرگاه جهانگردان » رونمایی شد. در این مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران، سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان و مقامات مختلف کشوری حضور داشتند.

این کتاب اثر مشترک احسان محمدحسینی، مدرس دانشگاه و دکترای رشته باستان شناسی، مهدی فلاحی پناه مدرس دانشگاه و دکترای شهرسازی و برنامه ریزی شهری و رویا خسروبیگی رئیس اداره سازمان ها و مجامع تخصصی بین المللی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و کارشناس ارشد حقوق بین الملل است که به دو زبان انگلیسی و فارسی و با حمایت معاونت امور بین الملل شهرداری تهران منتشر می شود.

در این کتاب ضمن بررسی تاریخچه تهران در روزگار باستان و مستندات تاریخی که به این شهر در دوره های تاریخی اشاره کرده اند، از زاویه متفاوت به روند تبدیل شدن این شهر به پایتخت ایران پرداخته می شود.

تهران در روزگاری به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد که جهان آبستن حوادث و رویدادهای متعددی بود که در نهایت پس از دو سده به شکل جنگ جهانی خانمان‌سوز اول و دوم پا به عرصه حیات نهاد. در این روزگار، ایران و پایتخت جدیدش  در مسیر جهانی ‌شدن و پیشرفت گام بر می ‌داشت. طی این دوران حساس تاریخی، ده‌ ها جهانگرد و سفرنامه نویس از گوشه و کنار جهان به ایران سفرکرده و از تهران بازدید کردند. در بین این افراد سفیر کبیر، مستشار نظامی، جاسوس، پزشک، پژوهش ‌گر، جغرافی ‌دان و ماجراجویانی وجود داشتند که هر یک از دریچه دید خود به توصیف ماوقع سفرشان پرداخته ‌اند.
در این کتاب، هدف نویسندگان، تماشای تهران از زاویه دیدی متفاوت طی چند سده گذشته و به‌ نوعی است که گویا با یک ماشین زمان و به همراه افراد مختلفی از گوشه و کنار جهان به گذشته پایتخت زیبای ایران‌زمین سفر می‌ کنیم.

با کند و کاو و بررسی این یادداشت‌ها می ‌توانیم از زاویه ای نو و متفاوت به زندگی، شیوه برخورد و طرز سلوک، روحیات و شرایط هر منطقه در دوره‌ های مختلف تاریخی بنگریم. در حقیقت یادداشت ‌های سفرنامه نویسان با تاریخ رسمی و آن چه در کتاب ‌های تاریخی شاهد آن هستیم متفاوت بوده و آن‌ ها با حضور در بین مردم عادی و نگاه از زاویه دیدی متفاوت به مسائل نگریسته ‌اند.

هر خواننده ای از طریق همراه شدن با سفرنامه‌ ها، به ناگاه خود را در عمق و تار و پود یک جامعه حس می‌ کند و به همین دلیل در نگارش این کتاب سعی شده است بدون هیچ تفسیر و حواشی اضافه، با این جهانگردان هم‌ سفر شده و از دریچه چشم آن‌ ها به تهران در ادوار مختلف تاریخی و به ‌طور خاص چند سده اخیر نگاه شود.
در این کتاب سفرنامه‌ها بر اساس تاریخ بازدید نویسندگان آن‌ ها از تهران مرتب ‌شده‌ اند و اولویت ‌بندی ترتیبی، زمان ورود این افراد به ایران است. به ‌این ‌ترتیب می‌توان به‌ صورت تدریجی، تغییرات رخ‌ داده در تهران را بررسی کرده و به تصویر کشید.

نویسندگان این سفرنامه‌ها جهانگردانی از کشورهای انگلستان، فرانسه، اسکاتلند، روسیه، سوئد، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و مجارستان هستند. با مطالعه این اثر، بخش ‌هایی از تاریخ شهر تهران و نحوه شکل‌گیری، گسترش و توسعه آن از سال ۷۸۲ خورشیدی تا اواخر دوره قاجار یعنی سال۱۲۸۸ شمسی در مقابل دیدگان خوانندگان ترسیم می شود.

گزارش:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا