دانش بنیان ها فرصت گرفتار شدن در بروکراسی اداری را ندارند

پارک های علم و فناوری که در هر کدام از استان های کشور راه اندازی می شوند، بیش از هر چیز با هدف توسعه و گسترش توانمندی ها و قابلیت های همان استان فعالیت می کنند و در این پارک ها قرار است افراد در قالب شرکت های دانش بنیان و فناور به تولید محصول و اشتغال زایی بپردازند.
محمد رفیعی، رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی در گفت و گو با سیناپرس با اشاره به قابلیت های بالایی که این استان در عرصه های صنعتی دارد، می گوید: استان مرکزی در تمام حیطه های صنعتی اعم از ساخت تجهیزات، پتروشیمی، نفت و صنایع پالایشگاهی سرآمد است و قاعدتا همین روال در پارک علم و فناوری این استان نیز خود را نشان می دهد اما آنچه بیشتر از هر چیزی برای ما اهمیت دارد، این است که ما نزدیک به یک سالی است که بحث دپارتمان صنایع دستی و صنایع خلاق را آغاز کرده ایم.

وی ادامه می دهد: به رغم انتظاری که از استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی می رفت، در این قسمت شاهد رشد بسیار خوب شرکت ها بوده ایم. در حال حاضر حدود 24 شرکت فعال در زمینه صنایع دستی و صنایع خلاق داریم که نشان خلاق را هم از معاونت دریافت کرده اند.

رئیس  پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان می کند: این شرکت ها در زمینه های صنایع خلاق شامل بسته بندی، صنایع هنری و غیره در حال فعالیت هستند. درواقع، پارک اراک در هر مفهومی که به نوعی در خلق ارزش باشد، وارد می شود اما بحث اصلی که در این پارک بیشتر مورد بحث قرار می گیرد، صنایع و زیرساخت های صنعتی است که خود شهر هم داراست و شرکت ها هم بیشتر در این حیطه رشد می کنند.

تجاری سازی، هدف اصلی پارک و شرکت ها

او در پاسخ به این سؤال که چه حجمی از محصولات تولید شده در شرکت ها به مرحله تجاری سازی رسیده اند، اظهار کرد: نهایت سعی پارک روی رساندن محصولات به تجاری سازی است و خوشبختانه با تمام مشکلاتی که سال گذشته و امسال روی بحث تحریم ها وجود داشته، شرکت های مستقر در پارک نزدیک 2 میلیون و 531 هزار یورو درآمد حاصل از صادرات اختصاصی داشته اند. به گزارش سیناپرس، بنابراین می توان گفت که بحث تجاری سازی به عنوان هدف اصلی پارک و شرکت ها تعریف می شود. توسعه صادرات به عنوان یکی از ملاک های اصلی پارک است و همچنین در حال دنبال کردن این موضوع در قالب های مختلف هستیم.

80 درصد پارک را دانشگاهیان تشکیل می دهند

به طور قطع، حضور استادان دانشگاهی، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که می خواهند وارد بازار کار شوند در پارک های علم و فناوری علاوه بر این که بنیه علمی این پارک ها را تقویت می کند، بحث تولیدات را هم با کیفیت و جدیت بیشتری دنبال می کند.

رفیعی در این باره به سیناپرس می گوید: یکی از ویژگی های اصلی پارک اراک این است که بالای 80 درصد ورودی های به این پارک، هیأت علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و عملا رابطه صنعت و دانشگاه بسیار خوبی در این پارک برقرار شده است.

قوانین مشابه پیش روی دانش بنیان ها و فناورها

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی در راستای مطالباتی که پارک ها به عنوان شتاب دهنده برای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور از مجلس دارند، عنوان می کند: مطالباتی که ما داریم، بیشتر روی این بحث متمرکز می شود که فرقی بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک ها وجود نداشته باشد.

به گفته او، ما بعضا به شرکت های زیادی پیشنهاد دانش بنیان شدن می دهیم، اما آنقدر سرگرم دانش فنی، توسعه دانش فنی، فروش و بحث های مختلف هستند که فرصت گرفتار شدن در بروکراسی اداری را ندارند. ما بیشتر خواستار این هستیم که فرقی بین واحدهای فناور مستقر در پارک ها و شرکت های دانش بنیان عملا وجود نداشته باشد تا شرکت ها راحت تر بتوانند برای دانش بنیان شدن اقدام کنند.

گزارش:ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا