ارسال همزمان ۱۴۳ ماهواره توسط اسپیس ایکس

در پی به تعویق افتادن برنامه جاه طلبانه شرکت فضایی اسپیس ایکس برای پرتاب ۱۴۳ ماهواره کوچک به طور همزمان به مدار زمین، این برنامه دقایقی پیش با موفقیت اجرا شد. دلیل به تعویق افتادن عملیات پرتاب در روز شنبه، بدی شرایط آب و هوایی عنوان شده و عملیات تنها پنج دقیقه پیش از آغاز، لغو شد. در ادامه این شرکت در توئیتر خود نوشت: صبح 24 ژانویه به وقت محلی اورلاندو (برابر با یکشنبه شب در ایران) یک پنجره 22 دقیقه ای باز در ساعت ۱۰ صبح  وجود دارد که عملیات پرتاب این ماهواره ها در این ساعت انجام خواهد شد.
این عملیات که با عنوان ماموریت Transporter-1 نام گذاری شده بود به وسیله یک راکت فالکون ۹ انجام شد که  حامل  143 ماهواره کوچک بوده و صبح روز یکشنبه به وقت محلی از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای ایالات متحده به مدار زمین منتقل شدند.
گفتنی است اسپیس ایکس با انجام این ماموریت، رکورد بیشترین ماهواره پرتاب شده به صورت همزمان در سانفرانسیسکو را شکسته و رکورد جدیدی نیز برای ماموریت های خود ثبت کرد. این ماهواره ها متعلق به دوازده شرکت و موسسه مختلف هستند که اصلی ترین آن ها سوپر داو (SuperDove) محسوب می شود که مالک ۳۸ ماهواره تصویر برداری و مشاهده زمین از مجموع کل ماهواره های پرتاب شده است.
قابل ذکر است که مجموعه اسپیس ایکس نیز ده ماهواره در این عملیات به مدار زمین ارسال کرد که با همکاری استارلینک برای ماموریت های مختلفی به مدار فرستاده می شوند. از جمله ماهواره های دیگر پرتاب شده در این عملیات می توان به سه ماهواره بسیار کوچک ناسا اشاره کرد که هر یک به اندازه یک فنجان بزرگ بوده و به عنوان ماهواره ارتباطی عمل می کنند.
مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا