کشف شناسایی ۷ سیاره مشابه زمین در منظومه شمسی

کد خبر : 112812 یکشنبه 05 بهمن 1399 - 14:31:38

ناسا با شناسایی یک ستاره کوتوله قرمز جدید موفق به کشف ۷ سیاره در ابعادی مشابه با زمین در منظومه شمسی ستاره مذکور شده است.

ستاره کوتوله مذکور TRAPPIST-۱ نام دارد و حدود ۴۰ سال نوری با کره زمین فاصله دارد. این هفت سیاره صخره‌ای هستند و تمامی آنها در منظومه ستاره‌ای مذکور دارای چگالی کم و بیش مشابهی هستند.

دانشمندان ناسا معتقدند که شباهت چگالی این سیاره‌ها به معنای مشابهت مواد تشکیل دهنده آنهاست و احتمالاً در همه این سیارات مقادیر مشابهی آهن، اکسیژن، منیزیم و سیلیسیم یافت می‌شود.

اگر یافته‌های ناسا در مورد این هفت سیاره صحیح باشد، می‌توان نتیجه گرفت که چگالی سیارات یادشده تقریباً هشت درصد کمتر از زمین است. تلاش برای شناسایی این ستاره جدید و سیارات منظومه آن از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اولین بار تلسکوپ TRAPPIST ناسا توانست ستاره TRAPPIST-۱ و برخی سیارات آن را شناسایی کند و در ادامه با استفاده از تلسکوپ فضایی Spitzer و چند تلسکوپ دیگر سیارات منظومه این ستاره هم یافت شدند.

تلسکوپ فضایی Spitzer ناسا با هزار ساعت رصد منظومه یادشده سرانجام در ژانویه سال ۲۰۲۰ وجود آن را به طور قطعی به ثبت رساند. تلاش برای شناسایی دقیق‌تر هفت سیاره شبیه زمین منظومه مذکور کماکان در جریان است.